بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقۀ 19 شهرداری تهران و رابطۀ آن با مصرف کالاهای فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
نادری, احمدشیرعلی, ابراهیمشهبازی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پدیدههای اجتماعی بهعلت ویژگی پویای خود، همواره با متغیرهای گوناگون در بستر جامعه در ارتباط هستند. «سواد انرژی» بهعنوان یک مفهوم و یک متغیر اجتماعی در این راستا قرار میگیرد. «مصرف کالاهای فرهنگی» از متغیرهای اجتماعی-فرهنگی محسوب میشود که با «سواد انرژی» ارتباط دارد. از اینرو، بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقة 19 شهرداری تهران و رابطة آن با میزان مصرف کالاهای فرهنگی هدف اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. برای رسیدن به این هدف از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل افراد بزرگسال 15 تا 65 سالة ساکن در منطقة 19 تهران میشود که برابر با 189000 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 400 درنظر گرفته شده است. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد میزان سواد انرژی پاسخگویان در بعد شناختی کم و در بعد اثربخشی و رفتاری تقریباً زیاد است. بین سواد انرژی در ابعاد شناختی با مصرف فرهنگی میان پاسخگویان رابطة معناداری وجود دارد. مقدار میانگینها نشان میدهد مصرف فرهنگی در بین پاسخگویانی که گزینة درست را در ارتباط با سواد انرژی در بعد شناختی انتخاب کردند، بیشتر است. همچنین، آزمون رابطة بین سواد انرژی در بعد اثربخشی و مصرف فرهنگی از طریق آمارة همبستگی پیرسون (258/0) و سطح معنیداری (000/0)، با اطمینان 99 درصد دلالت بر این دارد که بین «سواد انرژی در بعد اثربخشی» و «میزان مصرف فرهنگی» رابطة معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین، بین سواد انرژی در بعد رفتاری و مصرف فرهنگی با ضریب همبستگی پیرسون (328/0) و سطح معنیداری (001/0) در بین پاسخگویان رابطة مستقیم و معنادار مشاهده میشود.
کلید واژگان
انرژیهای نوپذیرش عمومی
تهران
سواد انرژی
مصرف فرهنگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
عضو هیئتعلمی دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شاهد
شاپا
2322-52542888-6355




