نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنادری, احمدfa_IR
dc.contributor.authorشیرعلی, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorشهبازی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:55:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:55:57Z
dc.date.available1399-07-09T03:55:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:55:57Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-04-16en_US
dc.date.submitted1396-01-27fa_IR
dc.identifier.citationنادری, احمد, شیرعلی, ابراهیم, شهبازی, مهدی. (1396). بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقۀ 19 شهرداری تهران و رابطۀ آن با مصرف کالاهای فرهنگی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران, 6(3), 391-408. doi: 10.22059/jisr.2017.215152.415fa_IR
dc.identifier.issn2322-5254
dc.identifier.issn2888-6355
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2017.215152.415
dc.identifier.urihttps://jisr.ut.ac.ir/article_64406.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/251005
dc.description.abstractپدیده‌های اجتماعی به‌علت ویژگی پویای خود، همواره با متغیرهای گوناگون در بستر جامعه در ارتباط هستند. «سواد انرژی» به‌عنوان یک مفهوم و یک متغیر اجتماعی در این راستا قرار می‌گیرد. «مصرف کالاهای فرهنگی» از متغیرهای اجتماعی-فرهنگی محسوب می‌شود که با «سواد انرژی» ارتباط دارد. از این‌رو، بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقة 19 شهرداری تهران و رابطة آن با میزان مصرف کالاهای فرهنگی هدف اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد. برای رسیدن به این هدف از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل افراد بزرگسال 15 تا 65 سالة ساکن در منطقة 19 تهران می‌شود که برابر با 189000 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 400 درنظر گرفته شده است. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهد میزان سواد انرژی پاسخگویان در بعد شناختی کم و در بعد اثربخشی و رفتاری تقریباً زیاد است. بین سواد انرژی در ابعاد شناختی با مصرف فرهنگی میان پاسخگویان رابطة معناداری وجود دارد. مقدار میانگین‌ها نشان می‌دهد مصرف فرهنگی در بین پاسخگویانی که گزینة درست را در ارتباط با سواد انرژی در بعد شناختی انتخاب کردند، بیشتر است. همچنین، آزمون رابطة بین سواد انرژی در بعد اثربخشی و مصرف فرهنگی از طریق آمارة همبستگی پیرسون (258/0) و سطح معنی‌داری (000/0)، با اطمینان 99 درصد دلالت بر این دارد که بین «سواد انرژی در بعد اثربخشی» و «میزان مصرف فرهنگی» رابطة معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین، بین سواد انرژی در بعد رفتاری و مصرف فرهنگی با ضریب همبستگی پیرسون (328/0) و سطح معنی‌داری (001/0) در بین پاسخگویان رابطة مستقیم و معنادار مشاهده می‌شود.fa_IR
dc.format.extent439
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Social Studies and Research in Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2017.215152.415
dc.subjectانرژی‌های نوfa_IR
dc.subjectپذیرش عمومیfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectسواد انرژیfa_IR
dc.subjectمصرف فرهنگیfa_IR
dc.titleبررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقۀ 19 شهرداری تهران و رابطۀ آن با مصرف کالاهای فرهنگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت‌علمی دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه شاهدfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage391
dc.citation.epage408


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد