علم بالقوه نزد ابن سینا
(ندگان)پدیدآور
اکبری, رضاشاهین فر, فاطمهسعیدی مهر, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارسطو با ابداع تمایز بالقوه و بالفعل به حل تناقضهای فلسفههای پیش از خود پرداخت. ابنسینا برای حل مسائلی در معرفتشناسی، از این تمایز استفاده میکند و از اصطلاح علم بالقوه بهره میبرد که مصادیق آن در فلسفۀ او قابل استخراج است: علم به نتیجۀ مستتر در مقدمات، علم به برخی قوانین منطق، علم به مقومات ماهیت، علم به بدیهیات، علم به تعقل و خودآگاهی. مصادیق علم بالقوه در دو نکته مشترک هستند. نخست اینکه آنها را درون خود داریم و برای بالفعل کردن آنها التفات ذهنی یا التفات ذهنی همراه با تأمل کفایت میکند؛ و دوم اینکه همۀ آنها لوازمِ نهفته در یک علم کلی هستند. علم بالقوه حقیقتی تشکیکی است زیرا علم به تعقل و خودآگاهی برای آنکه بالفعل شود فقط به التفات نیاز دارد و به همین سبب از بقیۀ موارد علم بالقوه، بالفعلتر است.
کلید واژگان
ابن سیناالتفات ذهنی
علم بالفعل
علم بالقوه
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس.
استاد گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه تربیت مدرس.
شاپا
2008-94222588-5014




