دوره 50, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
جایگاه منطق گزارهای نزد فارابی و ابنسینا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)در بخش نخست این مقاله، مفهوم «گزارهای بودن» استدلالهای منطقی مورد بررسی قرار میگیرد و با پذیرش معیار ارائهشده از سوی کریستوفر مارتین، «گزارهای بودن» استدلالهای منطقی، بر اساس اصل جانشینی در گزارههای مرکب توضیح داده ...
 
- 
رویههای باورساز ناظر به ارزش: معرفتشناسی اخلاق از دیدگاه رابرت مری هیو آدامز (دانشگاه تهران, 2017-03-21)رابرت آدامز کوشش میکند تا با الهام از نظریۀ رویههای باورساز آلستون دیدگاه خود را در معرفتشناسی اخلاق سامان دهد. وی با وضع اصطلاح رویههای باورساز ناظر به ارزش، ورودیهای ایجادِ باورهای اخلاقی از این رویهها را علاوه بر ...
 
- 
تحلیل و ارزیابی معیار پایستاری در رویکرد استنتاجگرایی به معناداری (دانشگاه تهران, 2017-03-21)در رویکرد استنتاجگرایی به معناداری، ثوابت منطقی بر اساس قواعد عملگری تعریف میشود، آرتور پرایور در نقد این رویکرد با ارائۀ مثال نقض tonk نشان داد که با پذیرش رویکرد استنتاجگرایی هر قاعدۀ عملگری دلخواهی توصیفکننده یک ...
 
- 
تبیین دیدگاه عبدالرزاق لاهیجی در باب اعتباری بودن تشخّص (دانشگاه تهران, 2017-03-21)تشخّص که نزد حکمای مشایی، اشراقی و متعالیه و نیز بین متکلمین امامیه و اشاعره از جمله مباحث مهم متافیزیکی است نزد لاهیجی نیز مهم است و آرای کلامی خواجه، ایجی، جرجانی و دوانی او را وا میدارد تا به تحلیل و ارزیابی دیدگاههای ...
 
- 
نسبت حقیقت و ایمان از نظر کی یرکگور (دانشگاه تهران, 2017-03-21)سورن کییرکگور، فیلسوف اگزیستانسیالیست، حقیقت را از دو منظر مینگرد و بالتبع آن را به دو گونه نیز منقسم گرفته است: حقیقت عینی و حقیقت انفسی. از منظر اهمیت فرد و انتخاب او، حقیقت حقیقت انفسی است. هر گاه که به حقیقت عینی نظر ...
 
- 
تحلیل رابطۀ دین و اخلاق از نگاه ابنتیمیه و آدامز (دانشگاه تهران, 2017-03-21)مسئلۀ این پژوهش، تحلیل و مقایسۀ نسبت دین و اخلاق از نگاه ابنتیمیه و رابرت آدامز است. در مسیر دریافت پاسخ، موضع این دو متفکر را در چهار بخش به تفصیل بررسی کردهایم. حاصل مقایسه این است که از نگاه ابنتیمیه، اخلاق در تمام ...
 
- 
علم بالقوه نزد ابن سینا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)ارسطو با ابداع تمایز بالقوه و بالفعل به حل تناقضهای فلسفههای پیش از خود پرداخت. ابنسینا برای حل مسائلی در معرفتشناسی، از این تمایز استفاده میکند و از اصطلاح علم بالقوه بهره میبرد که مصادیق آن در فلسفۀ او قابل استخراج ...
 
- 
مبانی نظری صدور ایجابی در فلسفه سینوی (دانشگاه تهران, 2017-03-21)نظریۀ صدور یکی از راهحلهای ارائه شده در فلسفۀ اسلامی برای تحلیل رابطۀ علیّت است که ریشه در فلسفۀ نو افلاطونی دارد. در سخنان ابنسینا اثبات صدور به صورت منقح بیان نشده و گاهی مبتنی بر «ضرورت عدم تخلف معلول از علت تامه»، ...
 



