دوره 45, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
عقل در فلسفۀ ارسطو به روایت اسکندر و فارابی (دانشگاه تهران, 2013-01-20)عقل از مسائل بنیادی در فلسف? مشاء است. رویکرد فارابی به عنوان حکیم مسلمان ایرانی با اندیش? شرقی، و اسکندر افرودیسی به عنوان حکیم یونانی و غربی، به آن نیز از مسائل مهمی است که میتواند از وجوه تمایز و افتراق فلسف? مشائی ...
 
- 
نقدی بر نظریۀ «کارکرد درست» پلنتینگا از منظر زاگزبسکی (دانشگاه تهران, 2013-01-20)مقال? حاضر نقد یکی از قرائتهای معرفتشناسی فضیلت است از منظر قرائت دیگر: نقد قرائت پلنتینگا از منظر قرائت زاگزبسکی. زاگزبسکی بر اساس تعریفی که از معرفت ارائه میدهد و نقشی که برای اراده و آگاهی در عمل فضیلتمندانه قائل ...
 
- 
بررسی انتساب اثر منطقی المُهجة به ابنسینا (دانشگاه تهران, 2013-01-20)اثر منطقی المُهجة در برخی فهرستنگاریها از آثار منطقی، به ابنسینا نسبت داده شده است. از آنجا که فهم تطوّر منطق سینوی در گرو شناسایی و بررسی تمامی آثار منطقی وی است مسأل? پژوهش حاضر بررسی صحّت و اعتبار این انتساب است. ...
 
- 
نظریۀ کوانتوم و برهان نظم (دانشگاه تهران, 2013-01-20)یکی از چالشهای جدید در برابر برهان نظم، نظریه کوانتوم است. فیزیک کوانتوم که بر پایه عدم قطعیت، احتمال و آمار بنا شده، در تفکرات فلسفی انسان تأثیر بهسزایی داشته است. نظم در طبیعت از جمله مفاهیمی است که در پرتو این نظریه ...
 
- 
از خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی (دانشگاه تهران, 2013-01-20)در مثنوی معنوی، از خود باختگی انسان زمانی آغاز می گردد که خودآگاهی وی رو به افول نهد؛ زیرا در این اثر انسان به آگاهی تعریف می شود. تصور انسان از خویشتن (خودِ پنداره) منشأ ادراک او از جهان پیرامون، ارزش ها، و رفتار اوست؛ ...
 
- 
چیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی (دانشگاه تهران, 2013-01-20)مقال? حاضر با طرح جایگاه و نسبت سؤال و جواب با گفتوگو (دیالوگ) و حدود معنی شناختی آن آغاز میگردد و سرچشمههای اندیشه مولوی را در این خصوص باز مینمایاند. ادامه مقاله، پیشینه و جایگاه سؤال و جواب، دیالوگ و دیالکتیک را با ...
 
- 
بررسی مبانی کلامیـفلسفی نظریۀ پرورش روح جان هیک (دانشگاه تهران, 2013-01-20)مقال? حاضر، در دو بخش به توصیف و بررسی برخی مبانی نظری? عدل الهی پرورش روح هیک اختصاص دارد. در این نوشتار، ضمن بررسی پاسخ جان هیک به مسأل? شرور موجود در عالم، خواهیم دید که وی نظری? عدل الهی خود را با اسطوره خواندن اید? ...
 



