مرور جلوه هنر بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 256

  • بررسی کیفیت قالی دستباف محلات 

    طالب پور, فریده (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    شهرستان محلات از مراکز مهم قالی بافی در استان مرکزی است. شواهد موجود حاکی است که قالی بافی این منطقه متأثر از قالی بافی شهر اراک است. قالی های محلات با پرزهای پشمی و نخ چله و پود پنبه ای بافته می شوند. ابعاد رایج قالی محلات ...

  • تأثیر نقش بافته های ساسانی بر هنر سغدیان 

    دادور, ابوالقاسم؛ محمدی, ثریا (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    در روزگار گذشته جاده ابریشم از کنار هر شهر و دیار که می‌گذشت موجب رونق و شکوفایی آن منطقه می‌شد. این جاده بزرگ از ترکستان چین آغاز می‌شد و از طریق ایران به شهرهای سوریه می‌رسید در آغاز، چینیان با اختراع ابریشم، این محصول ...

  • چهره نگاری در هنر نقاشی 

    رضوانیان, بامداد (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی ...

  • هنرهای دستی زنان ترکمن در خدمت معیشت خانواده 

    شاد قزوینی, پریسا (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    بیشتر زنان ترکمن با به‌کارگیری توانمندی و خلاقیت خود آثاری می‌آفرینند که از ارزش معنوی و مادی والایی برخوردار است. اگرچه هرگز کار این زنان به‌عنوان اثر هنری ارزیابی نشده است، ایشان با عرضه و فروش آثارشان برای حل مشکلات ...

  • گذری بر جدال اژدها در هنر ایران 

    بهدانی, مجید (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    اژدها جانور افسانه‌ای بزرگی است که معمولاً به شکل سوسمار یا مار غول‌پیکر تصویر شده است. اژدها، افسانه‌ها و داستان‌های زیادی را در ادبیات و فرهنگ ایران به خود اختصاص داده است و نقش آن در بسیاری از آثار هنری دیده می‌شود. ...

  • بررسی خاستگاه و انواع نقوش واق در هنر اسلامی 

    طاهری, علیرضا (دانشگاه الزهرا, 2011-02-20)
    درباره نقوش واق و افسانه درخت ‌سخن‌گو، تحقیق و پژوهش بسیار اندکی انجام شده است. پژوهش در این موضوع، سبب می‌شود این نقش در تاریخ هنر اسلامی و ایرانی بیشتر شناخته شود. این مقاله درپی پاسخ به این سؤالات است: خاستگاه درخت ...

  • نشستنگاهها در تمدن بین النهرین 

    دادور, ابوالقاسم؛ علیایی, بیتا (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    آثار کشف‌شده از تمدن بین‌النهرین سال‌های بسیاری است که بهترین ویترین‌های موزه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌ است. این آثار هرچند به دلیل وضع بد محیطی و در دسترس نبودن مواد اولیه مناسب و بادوام، بسیار آسیب دیده و یا به‌طور ...

  • تحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانه شناسی 

    مهدی زاده, علیرضا (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    نوشتار پیش رو تلاش دارد کنش عکاسی و خوانش عکس ها را از طریق رویکرد نشانه شناسی به توصیف و تحلیل بکشاند. کنشی که دو قطب اصلی سازنده آن گذاشتن قاب بر موضوع و انتخاب لحظه مناسب ثبت عکس می باشد و اساسا هر عکس زاده ی وحدت قاب ...

  • بررسی عطردان‌های شیشه‌ای ایران در دوران اسلامی 

    جانبازی, فاطمه (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    ریشه واژه «عطر» از واژه لاتین «Perfume»گرفته شده و به معنی «بوی گذرا» است. عطردان‌ها ظرف‌هایی بودند که انواع عطر را (اعم از مایع روغنی، عطرینه‌ها و حتی مواد دارویی) در آن نگهداری می‌کردند. ایران یکی از مهم‌ترین مراکز تولید ...

  • تأثیرپذیری شال‌های کشمیری از ایران 

    طالب پور, فریده (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    شال از منسوجات مهم کشمیر است که به‌عنوان بخشی از لباس مردم به‌کار می‌رود. در طی دوران مختلف شال‌بافی، روش‌های تولید و مواد اولیه آن تغییری نکرده است؛ اما نقوش شال تحت تأثیر حوادث تاریخی تحول یافته است. این امر به ایجاد ...

  • بررسی طرح و نقش در قالی‌های سنگشکو 

    صباغ پور, طیبه (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    به زعم بسیاری از صاحبنظران، دوره صفویه یک دوره منحصر به فرد و خاص در تاریخ فرش‌بافی ایران به شمار می‌رود. قالی‌های زیبا و باشکوهی که از آن روزگار باقی مانده و اکنون مایه مباهات مجموعه‌داران و موزه‌های بزرگ دنیاست؛ گواه بر ...

  • بررسی تطبیقی گرگویل ها و سرستون های تخت جمشید 

    طاهری, علیرضا؛ شعرباف علیایی, سالومه (دانشگاه الزهرا, 2011-08-23)
    گرگویل ها، مجسمه های قرار گرفته در بخش بیرونی کلیساهای قرون وسطی بوده که دارای اهداف تزئینی و کاربردی هستند، موجودات افسانه ای که بر اساس کاربردشان در معماری، به عنوان آبراه استفاده شده و نیز به لحاظ ظاهر هراس آورشان، دارای ...

  • بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی 

    دادور, ابوالقاسم؛ حدیدی, الناز (دانشگاه الزهرا, 2012-02-20)
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مطالعه نقوش به‌کاررفته در منسوجات قرون اولیه اسلام از قرن اول تا اواخر دوران سلجوقی است. ضمن اینکه نگارندگان به تأثیرپذیری نقش‌مایه‌های بافته‌شده روی پارچه‌ها از آیین نوین اسلام و ایران قبل از ...

  • بررسی ویژگی‌های قالی همدان 

    طالب پور, فریده (دانشگاه الزهرا, 2012-02-20)
    هر سال مقادیر قابل‌توجهی فرش دست‌باف در مراکز قالی‌بافی کشور ازجمله استان همدان تولید می‌شود که بخشی از آن به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه به کشورهای خارجی صادر می‌شود‌. تحقیقات علمی درباره فرش دست‌باف در ایران محدود است. ...

  • مطالعه تطبیقی نگاره چاپ سنگی «چاپخانه»، اثر میرزا علی‌قلی خویی، 

    فلاح, لیلا (دانشگاه الزهرا, 2012-02-20)
    در آخرین صفحه‌های نسخه چاپ سنگی خمسه نظامی- که از سال 1264 هـ. ق به‌جا مانده است و در کتابخانه ملّی تهران نگهداری می‌شود- نگاره‌ای تحسین‌شدنی از میرزا علی‌قلی خویی، استاد چاپ سنگی دوره ناصری، وجود دارد. این نگاره که «چاپخانه» ...

  • بررسی تحلیلی مدل‌های شاخص روند طراحی مهندسی و طراحی صنعتی 

    یزدی پور, جواد (دانشگاه الزهرا, 2012-03-20)
    آیا نظریه ای برای نظام مند کردن مراحل طراحی وجود دارد ؟ و آیا طراحان تاکنون دراین مورد الگوهایی را ارائه نموده اند. اصولا این بررسی ها چه نتایجی به همراه داشته است؟ نظریاتدر حوزه فرآیند[1]حل مسئله و مشکل، اغلب در حیطه ...

  • معرفی سبک در محصولات کهن ایران (بررسی موردی ظروف خانگی قرون اول تا پنجم هجری) 

    بهمنی, پردیس؛ مرتضایی, سید رضا (دانشگاه الزهرا, 2012-03-20)
    طراحی محصولات از عوامل زیادی تأثیر می‌پذیرد و محصولات مختلف مراحل طراحی خاصی نیاز دارند و دراین‌میان، پیش ‌از‌هر چیز، طراح باید از فرهنگ و خواسته‌های جامعه هدف آگاهی داشته ‌باشد. حجم گستردۀ محصولات تولیدی و تنوع بازار باعث ...

  • رده‌بندی معیارهای کیفیت گیوه از دیدگاه تولیدکنندگان استان کرمانشاه 

    علی بیگی, امیر حسین؛ قمبرعلی, رضوان (دانشگاه الزهرا, 2012-03-20)
    گیوه یکی از مهم‌ترین صنایع دستی استان کرمانشاه است که می‌تواند با رونق‌بخشی به اشتغال مولد و پایدار جوانان منطقه، به پیشرفت اقتصادی جامعه کمک کند. اما هم‌اکنون شاهد ورود گیوه‌هایی در بازار هستیم که از نظر استادان این هنر ...

  • مفهوم و جایگاه «فضا» در سه نگاره از نگاره‌های استاد کمال‌الدین بهزاد 

    شعاریان ستاری, ویدا؛ کاظمی, مهروش؛ صدیق اکبری, سحر (دانشگاه الزهرا, 2013-02-19)
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم و جایگاه «فضا» در نقاشی ایرانی دوره تیموری1 و تفسیر قواعد و ضوابط حاکم بر آن‌ها در آثار استاد کمال‌الدین بهزاد است. در این پژوهش، ساختار بصری سه اثر از معروف‌ترین نگارگری‌های ایرانی دوره ...

  • بررسی تحلیلی مظاهر و مضامین رقص شیـــوا 

    دادور, ابوالقاسم؛ رحیمی, محمد (دانشگاه الزهرا, 2013-02-19)
    آیین هندو در بطن فرهنگ و تمدن هند، آکنده از اشاره‌ها و تعبیرهای عرفانی و حکیمانه است؛ شیوا به همراه برهما و ویشنو، «تثلیث» هندویسم را تشکیل می‌دهند. بیان نمادین در رقص‌های آیینی، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های هنری است که می‌تواند ...