نقش قابلیتهای پویا و دانش مشتری در تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش بر عملکرد (نمونه پژوهش: شرکت گاز استان یزد)
(ندگان)پدیدآور
کنجکاومنفرد, امیررضاملک پور, لیلاحاجی قاسمی, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت مبحث قابلیت مدیریت دانش مشتری، هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر تواناییهای مدیریتدانش بر عملکرد شرکت با توجه به نقش میانجی قابلیتهای پویا و دانش مشتری است. با توجه به الگوی مفهومی پژوهش، هفت فرضیه به منظور بررسی این هدف تدوین شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر ماهیت توصیفی است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش پایایی و روایی ابزار پژوهش آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی و تحلیلعاملیتأییدی بررسی شد. در این پژوهش به منظور آزمون فرضیهها با هدف سنجش روابط همزمان، مستقیم یا غیرمستقیم میان متغیرها از الگویابی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS2 Smart استفاده شد. همچنین با استفاده از آزمون سوبل نقش میانجی متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. بررسی 150 پرسشنامه توزیع شده بین کارمندان شرکت گاز استان یزد در زمستان 1397 نشان میدهد که متغیر قابلیت مدیریت دانش بر متغیرهای قابلیت پویا و دانش مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد که در این بین بیشترین تأثیر قابلیت مدیریت دانش بر متغیر قابلیت پویا است. دو متغیر قابلیت پویا و دانش مشتری نیز بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت دارد که از بین آنها قابلیت پویا بیشترین تأثیر را بر عملکرد شرکت میگذارد. همچنین تأثیر مستقیم قابلیت مدیریت دانش بر عملکرد شرکت رد شد. نتایج حاکی است که قابلیت مدیریت دانش به صورت غیرمستقیم و از طریق متغیرهای قابلیتپویا و دانشمشتری بر عملکرد شرکت تأثیرگذار است که در این میان قابلیت مدیریت دانش از طریق قابلیت پویا بیشترین تأثیر را بر عملکرد شرکت دارد.
کلید واژگان
قابلیت مدیریت دانشقابلیتهای پویا
دانش مشتری
عملکرد شرکت
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، شرکت گاز یزد، یزد، ایران.
شاپا
2645-42622645-5242



