• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی قصه‌درمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی ثانی, پرویزمنصوری, سارااحمدپور, پریسا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    205.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه­درمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دارای نارساخوانی مقطع ابتدایی بود، که از بین آن­ها 30 نفر به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شد. پس از انجام مصاحبه جهت اطمینان از نتایج تست، به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره، یکی گروه آزمایش (15 دانش آموز) و دیگری گروه کنترل (15 دانش آموز) تقسیم شدند که طی 9 جلسه 20 دقیقه‌ای به صورت گروهی قصه­درمانی با تلفیقی از روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایشی انجام شد. جهت جمع­آوری داده­ها، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS انجام شد. طبق یافته­های حاصل از تحلیل کواریانس و آزمون فرضیه­های این پژوهش مشخص شد؛ اجرای روش قصه­درمانی مبتنی بر روش چندحسی تأثیر قابل ­ملاحظه­ای بر پردازش هیجانی و مؤلفه­های آن (مزاحمت، سرکوب، فقدان آگاهی، عدم­کنترل، جدایی، اجتناب) کودکان دارای نارساخوانی دارد؛ یعنی می­توان با استفاده از این روش، پردازش­هیجانی و مؤلفه­های آن را در کودکان تقویت نمود.
    کلید واژگان
    پردازش‌هیجانی
    قصه‌درمانی
    روش چندحسی
    نارساخوانی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-04-20
    1399-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
    گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2020.925
    http://jld.uma.ac.ir/article_925.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247853

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب