اثربخشی قصهدرمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
کریمی ثانی, پرویزمنصوری, سارااحمدپور, پریسانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دارای نارساخوانی مقطع ابتدایی بود، که از بین آنها 30 نفر به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شد. پس از انجام مصاحبه جهت اطمینان از نتایج تست، به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره، یکی گروه آزمایش (15 دانش آموز) و دیگری گروه کنترل (15 دانش آموز) تقسیم شدند که طی 9 جلسه 20 دقیقهای به صورت گروهی قصهدرمانی با تلفیقی از روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایشی انجام شد. جهت جمعآوری دادهها، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS انجام شد. طبق یافتههای حاصل از تحلیل کواریانس و آزمون فرضیههای این پژوهش مشخص شد؛ اجرای روش قصهدرمانی مبتنی بر روش چندحسی تأثیر قابل ملاحظهای بر پردازش هیجانی و مؤلفههای آن (مزاحمت، سرکوب، فقدان آگاهی، عدمکنترل، جدایی، اجتناب) کودکان دارای نارساخوانی دارد؛ یعنی میتوان با استفاده از این روش، پردازشهیجانی و مؤلفههای آن را در کودکان تقویت نمود.
کلید واژگان
پردازشهیجانیقصهدرمانی
روش چندحسی
نارساخوانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانگروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران




