کاربرد بازیدرمانی مبتنی بر حافظه و توجه برای بهبود مهارتهای ترکیب عددی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
(ندگان)پدیدآور
حمیدی, فریدهدازی, سارالطفی, سمیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر حافظه و توجه بر بهبود مهارت ترکیبهای عددی در دانشآموزان پایه چهارم و پنجم دبستان مبتلا به اختلال ریاضی مورد بررسی قرارگرفت. جامعه آماری همة دانشآموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان با اختلال ریاضی در مراکز اختلال یادگیری تهران در سال تحصیلی 95-96 بودند. بدین منظور از میان کلیة دانشآموزان مراکز اختلال یادگیری تهران، 30 دانشآموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. آزمون هوش «وکسلر» کودکان WISC-IV و آزمون ترکیبهای عددی محقق ساخته اجرا برای هر دو گروه در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. متغیر مستقل «بازیدرمانی مبتنی بر حافظه و توجه» در 12 جلسة50 دقیقهای به صورت انفرادی روی گروه آزمایش اعمال شد. پسآزمون نیز با استفاده از آزمون ترکیبهای عددی محقق ساخته به اجرا درآمد. دادهها بـا استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرمافزار SPSS19 تحلیل شد. یافتهها نشان داد بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه سبب بهبود مهارت ترکیبهای عددی در دانشآموزان با اختلال ریاضی میشود. از این رو پیشنهاد میشود دربارة انواع بازیها، کاربرد و اهمیت آنها در یادگیری، آموزشهای لازم به معلمین دوره ابتدایی ارائه شود تا نه تنها در زمینه ریاضی، بلکه در سایر دروس مانند خواندن و نوشتن نیز شاهد پیشرفت بیشتر دانشآموزان باشیم.
کلید واژگان
بازی درمانیمهارت ترکیبهای عددی
اختلال ریاضی
مداخله درمانی حافظةکاری
مداخلة درمانی توجه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی




