• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربرد بازی‌درمانی مبتنی بر حافظه و توجه برای بهبود مهارت‌های ترکیب عددی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    حمیدی, فریدهدازی, سارالطفی, سمیرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    182.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر، اثربخشی بازی­درمانی مبتنی بر حافظه و توجه بر بهبود مهارت ترکیب­های عددی در دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان مبتلا به اختلال ریاضی مورد بررسی قرارگرفت. جامعه آماری همة دانش‌آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان با اختلال ریاضی در مراکز اختلال یادگیری تهران در سال تحصیلی 95-96 بودند. بدین منظور از میان کلیة دانش‌آموزان مراکز اختلال یادگیری تهران، 30 دانش­آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. آزمون هوش «وکسلر» کودکان WISC-IV و آزمون ترکیب­های عددی محقق ساخته اجرا برای هر دو گروه در دو نوبت پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. متغیر مستقل «بازی­درمانی مبتنی بر حافظه و توجه» در 12 جلسة50 دقیقه­ای به صورت انفرادی روی گروه آزمایش اعمال شد. پس­آزمون نیز با استفاده از آزمون ترکیب­های عددی محقق ساخته به اجرا در­آمد. داده‌ها بـا استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم‌افزار SPSS19 تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه سبب بهبود مهارت ترکیب­های عددی در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی می‌شود. از این رو پیشنهاد می­شود دربارة انواع بازی‌ها، کاربرد و اهمیت آن‌ها در یادگیری، آموزش‌های لازم به معلمین دوره ابتدایی ارائه شود تا نه تنها در زمینه ریاضی، بلکه در سایر دروس مانند خواندن و نوشتن نیز شاهد پیشرفت بیشتر دانش­آموزان باشیم.
    کلید واژگان
    بازی درمانی
    مهارت ترکیب‌های عددی
    اختلال ریاضی
    مداخله درمانی حافظة‌کاری
    مداخلة درمانی توجه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-04-20
    1399-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2020.920
    http://jld.uma.ac.ir/article_920.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247848

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب