مقایسه ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
عباسی, مسلمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مقایسهی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود. این پژوهش یک مطالعه از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 و دانشآموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها 60 نفر (30 نفر مبتلا به ناتوانی و 30 نفر بدون ناتوانی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر، دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به گروه سالم در مؤلفههای اضطراب اجتماعی شناختی نمرهی بالاتری کسب کردند. همچنین این دانشآموزان نسبت به گروه سالم از بهزیستی اجتماعی پایینتری برخوردار بودند. ناتوانی یادگیری یک عامل پیشگویی کننده مهم برای درگیر شدن در رفتارهای اجتنابی و انزوا و عدم درگیر شدن در مسائل اجتماعی به عنوان جزئی از مردم می باشد. این نتایج نیز اشارههای مهمی در زمینهی پیشگیری، آسیبشناسی و درمان ناتوانی یادگیری دارد.
کلید واژگان
بهزیستی اجتماعیاضطراب اجتماعی
ناتوانی یادگیری خاص
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




