دوره 17, شماره 32

 

ارسال های اخیر

  • رمانتیسم اتوبیوگرافیک (شرح‌ حالی) در شعر امیری فیروزکوهی 

    مهدوی, بتول؛ رضوانیان, قدسیه؛ کثیری, هدیه (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    مکتب رمانتیسیسم در اواخر قرن هجدهم در اروپا و در برابر مکتب عقل‌‌گرای کلاسیسیم به‌وجود آمد. این مکتب زمینه‌‌های گوناگونی مانند ادبیات، فلسفه، علوم‌‌اجتماعی، سیاسی، هنر و... را دربرمی‌‌گیرد. اوج رمانتیسم، در اروپای قرن ...

  • واکاوی ماهیت و مفهوم درد و رنج در اشعار فهد العسکر 

    مهتدی, حسین (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    فهد العسکر شاعر معاصر کویتی، از شاعران دردآشنای کشورهای عربی حاشیۀ خلیج‌فارس است. اشعار شاعر بیانگر دردهای شخصی و اجتماعی اوست. پژوهش حاضر به بررسی موضوع درد و رنج در اشعار شاعر در حوزه‌های وجودشناسی، غایت‌شناسی، وظیفه‌شناسی ...

  • نقش‌‌‌روایت بوف کور؛ عشق ناکام و گشودن ابهام ساختاری متن 

    درپر, مریم (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    پژوهش حاضر، گشودن ابهام ساختاری بوف کور را ازطریق روایت کوتاه عاشقانه‌‌ای مورد توجه قرار می‌‌دهد که دارای دو موقعیت است و در هر موقعیت یک کنش به انجام می‌‌رسد؛ کنش موقعیت نخست عبارت است از اینکه پیرمرد قوزکرده‌‌ای‌‌ انگشت ...

  • بررسی فراهنجاری در اشعار خلیل‌‌‌‌الله خلیلی 

    محمودی, علیرضا؛ دامیار, رشید (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    گسترة زبان و ادب فارسی تنها به کشور ایران محدود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌شود. چه‌‌‌‌بسا شاعران پارسی‌‌‌‌‌‌‌‌گویی که در دیگر کشور‌‌‌‌‌‌‌‌های فارسی‌‌‌‌‌‌‌‌زبان جهان، هنوز دل به این زبان شیرین بسته و آتش شوق سرایش اشعار ناب فارسی از وجودشان ...

  • بررسی تطبیقی حبسیات ملک‌الشعرای بهار و احمد صافی نجفی 

    رضائی, رمضان (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    یکی از اقسام شعر غنایی، حبسیه یا زندان‌نامه ‌است که بیشتر اجزایش را شکایت و حسب‌حال تشکیل می‌‌دهد. این نوع شعر بیانگر غم و اندوه و رنج‌‌های بی‌پایانی است که در محیط زندان نصیب زندانی شده‌است. برخی از شاعرانی که مرارت حبس ...

  • تحلیل فرایند گفتمانی گسست و پیوست در غزل‌‌‌های کمال خجندی 

    کنعانی, ابراهیم (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    کمال خجندی، شاعر شیرین‌‌سخن سبک عراقی و یکی از درخشان‌‌ترین چهره‌‌های غزلی شعر فارسی است. یکی از گونه‌‌های گفتمانی که در غزل‌‌های کمال کاربرد گسترده‌‌ای دارد، گفتمان شناختی است. در گفتمان شناختی، فرایند کنشی در تعامل با ...

  • کارکرد عنصر تکرار در جاویدنامۀ اقبال لاهوری 

    گله داری, اعظم؛ حمیدی, سیدجعفر؛ اردلانی, شمس الحاجیه (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    شاعران همواره تلاش کرده‌اند تا با به‌کارگیری عناصر ادبی، مفهوم موردنظر خود را به شکلی آراسته و مؤثر به مخاطب منتقل کنند. یکی از عناصری که همواره در شعر -چه سنتی و چه نو- مورد‌توجه شاعران بوده، عنصر تکرار است. در این جستار ...

  • سیر اعتلایی در داستان «گنبد سیاه» نظامی گنجه‌‌‌ای 

    رحمانی, مریم؛ فولادی, محمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    نظامی ‌‌گنجه‌‌ای ازجمله منظومه‌سرایان برجستۀ ادبیات فارسی است که تأثیر شیوۀ داستان‌سرایی‌اش بر شاعران پس از او کاملاً مشهود است. هفت‌پیکر نظامی گنجه‌ای، چهارمین اثر برجستۀ اوست. وی در این اثر ازطریق داستانک‌‌های رمزی، سیر ...

  • آیا واقعاً یک عمر می‌‌‌‌توان سخن از زلف یار گفت؟ (بررسی کارکردهای واژگانی، تشبیهی و تصویری زلف در غزلیات صائب تبریزی) 

    امیری, لیلا؛ کرمی, محمدحسین (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    با توجه به مصرعِ «یک عمر می‌‌‌‌توان سخن از زلف یار گفت»، صائب واژۀ «زلف» را به‌‌عنوان نمونه‌‌‌‌ای برای مضمون‌‌‌‌سازی انتخاب کرده‌‌است؛ اما آیا این واژه در سخن او، اهمیت و جایگاه والایی داشته‌‌است؟ این مقاله بر آن است تا ...

  • نقد و تحلیل تشبیه در دیوان سنجر کاشانی 

    اتحادی, حسین؛ عباسی, محمود؛ اویسی کهخا, عبدالعلی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    سنجر کاشانی یکی از شاعران قرن یازدهم است که در هند از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار بوده و همچون دیگر شاعران سبک هندی به صورخیال رویکرد ویژه‌‌ای داشته‌‌است. در این تحقیق تشبیه به‌‌عنوان عنصر اصلی و سازندة تصویر در شعر وی، ...

  • پیوند موسیقی با عاطفۀ شاعر در سرودۀ «فلسطینی کحدّ السیف» از «علی فوده» 

    جمشیدی, فاطمه؛ میمندی, وصال (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    موسیقی به‌عنوان یک عنصر اصلی در شکل‌‌گیری و ساختار شعر، پیوند تنگاتنگی با عاطفه و خیال شاعر و اغراض وی دارد. شاعرِ توانمند با بهره‌‌گیری از دانش زبانی و نیز با گزینش موسیقی متناسب با عاطفۀ خود، ارزش ادبی و میزان تأثیرگذاری ...

  • تطبیق عاشقانۀ حماسی «سیاوش و سودابه» با همتای اروپایی آن 

    جعفری, ناهید (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    در ادبیات ملل آثار فراوانی را می‌‌توان یافت که در آن‌ها عشق، آن هم از نوع ناپاک و ممنوعش، موضوع و محور اصلی داستان‌‌ها باشد. داستان «سودابه و سیاوش» از حکیم توس و رمانس «تریستان و ایزوت»، نوشتۀ ژوزف بدیه فرانسوی، از‌جملۀ ...

  • بررسی کارکرد نمادهای دینی و عناصر قدسی در شعر جبران‌‌خلیل‌‌جبران و سهراب سپهری 

    باقرآبادی, شهریار؛ معروف, یحیی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-05-22)
    جبران‌‌خلیل‌‌جبران و سهراب سپهری، از‌‌جمله شاعران نام‌‌‌‌آور ادب عربی و فارسی هستند که از دریچۀ نگاه تجریدی و در فضای سیال رمانتیکی، با وام‌‌‌‌گیری از عناصر و نمادهای دینی، بسیاری از اندیشه‌‌‌‌های خود را در قالبی رازگونه ...