مرور دوره 11, شماره 21 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 9 از 9
-
بررسی زیبا شناختی غزل" گلوی شوق" قیصر امین پور
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)از میان تعاریف و بحثهای گوناگون در مورد زیبایی شناسی میتوان اصولی را استخراج و استنباط کرد و به ارزیابی یک اثر هنری پرداخت. این اصول عبارتند از: وحدت، تناسب، تعادل، نظم، حد معین و کمال. در مقالهی حاضر، به هدف نقد عملی ...
-
تاثیرگذاری حافظ بر ملک الشعرای انگلیس آلفرد لرد تِنِسِن
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)چکیده کنکاشهای وسیعی درباره آلفرد لُرد تِنِسِن شاعر قرن نوزدهم انگلیس تا کنون انجام گرفته است، اما سهم و تاثیر حافظ در آثار تنسن، ملکالشعرای انگلیس هر چند کم، نباید از نظر دور داشته شود. شاعری چون تنسن تحت تأثیر ...
-
دگرگونی سعدی در غزل
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)غزلیات سعدی به چهار بخش غزلیات قدیم، طیبات، بدایع و خواتیم تقسیم بندی شده است. به نظر میرسد غزلیات قدیم در دوران جوانی و طیبات و بدایع در دوران پختگی و اوج شاعری سعدی سروده شده و خواتیم مربوط به دوران پیری اوست. اگر چه ...
-
رعنا و زیبا، منظومهی غنایی فراموش شده از شعلهی گلپایگانی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)چکیده بدون شک دامنهدارترین و دراز آهنگترین نوع از انواع شعر فارسی، اشعار غنایی است. در این میان منظومههای عاشقانه از برجستگی خاصی برخوردار است. چراکه این نوع از منظومهها، بسط یافتهی اشعار غنایی است. یکی از این ...
-
سیر تطور دَهنامه و سی نامه سرایی در شعر فارسی با تکیه بر تحلیل ساختاری و محتوایی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)دهنامه ها و سی نامهها یک نوع ادبی و زیر مجموعه ای از منظومه های داستانی عاشقانه است که شاعر در آن، طیّ ده یا سی نامه عاشقانه با ساختاری ویژه، گفتگویی میان عاشق و معشوق را به رشته ی شعر میکشد. میتوان شروع تقریبی دهنامه ...
-
سیمای معشوق و عناوین و القاب شاعرانه ی او در اشعار به جای مانده از رودکی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)یکی از نظریاتی که درباره ی خاستگاه قالب غزل بیان شده این است که تغزل قصاید را سرچشمه و اساس قالب غزل در قرن های بعد می دانند؛ از دیگر سوی می دانیم که تغزل قصاید در حقیقت پیش درآمدی است که در آن از ذکر محاسن محبوب و حکایت ...
-
عنصر کشمکش در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)چکیده حکیمنظامی در ادبیات فارسی به عنوان شاعر داستانسرا، یگانه استاد صاحب سبک، در این عرصه است که سکّه ی فرمانروایی بر این شیوه ی خاص تاکنون به نام او زده شده است. از آنجا که داستان یکی از مهمترین انواع ...
-
مضامین قلندرانه در غزلیات عطّار
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)گاهی در متون عرفانی تضادهایی مشاهده می شود. به این معنا که این متون از سویی تجربه ها و پیام های اخلاقی دارند و از سوی دیگر به تظاهر به آن ها طعنه می زنند. منشأ این پارادوکس را باید در کاربرد مضامین قلندرانه جستجو کرد نه ...
-
مقایسه و تحلیل مضامین رندانه و قلندرانه و مغانه در غزل های حافظ و فضولی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-11-22)چکیده با توجه به اشتراکاتی که در دیوان فارسی خواجه حافظ شیرازی و ملامحمد فضولی وجود دارد، به بررسی برخی مضامین شعری این دو شاعر میپردازیم. از جمله مضامینی که در دیوان هر دو شاعر جلب توجه میکند، مضمون رندانه و ...



