• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 11, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 11, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایان‌نامه‌های فارسی در دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری

    (ندگان)پدیدآور
    رضا قلی فامیان, علینائبی, یعقوب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    606.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    صفحة قدردانی و سپاس، معمولاً بخشی کوتاه از یک پایان‌نامه یا رسالۀ دانشگاهی است که در آن، دانشجو از افرادی مانند استادها، اعضای خانواده، دوستان و همکاران و نهادهایی مانند کتابخانه، دانشکده، گروه و یا شرکت‌ها و نهادهای غیردانشگاهی قدردانی و سپاس‌گزاری می‌کند. بر پایة انگارۀ نظری هایلند (Hyland, 2004) سه مرحلۀ تأمل، سپاس و اطلاع در متن‌های قدردانی پایان‌نامه‌های دانشگاهی به کار می‌رود. در پژوهش حاضر، 240 متنِ قدردانی و سپاس از 120 پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد و 120 رساله دکتری از شش رشتة علوم سخت (کامپیوتر، مهندسی برق، زیست‌شناسی) و علوم نرم (مدیریت، حسابداری، زبان‌شناسی) استخراج و  بررسی شده‌است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که گسترده‌ترین متن‌های تقدیر در رشتۀ زبان‌شناسی همگانی (با 6340 واژه)، و کوتاه‌ترین متن‌های تقدیر در رشتۀ حسابداری (با 3804 واژه) نگارش شده‌اند. یافته‌های پژوهش، به طور کلی نشان‌دهندة آن است که در متن‌های قدردانی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانی نیز مرحله‌ها و گام‌های الگوی هایلند دنبال می‌شود، با این تفاوت عمده که در 50 درصد از متن‌های فارسی، دانشجویان از خداوند نیز سپاس‌گزاری کرده‌اند. این در حالی است که هایلند چنین مرحله یا گامی را در انگارة 2018 خود در نظر نگرفته است. با بررسی صفحة قدردانی در رشته‌های گوناگون، مشاهده شد که دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در مقایسه با رشته‌های علوم پایه و مهندسی، متون تقدیر طولانی‌تری نوشته‌اند. همچنین فراوانی سپاس از نهادهای غیردانشگاهی مانند آزمایشگاه‌ها، مراکز تولیدی و تجاری در رشته‌های علوم پایه و مهندسی بیشتر است. با توجه به متغیر مقطع تحصیلی نیز دریافتیم که دانشجویان دورة دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی‌ارشد، متن‌های قدردانی گسترده‌تری نوشته‌اند.
    کلید واژگان
    ژانر تقدیر
    پایان‌نامه
    تحلیل گفتمان
    الگوی هایلند

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور
    گروه زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2018.17482.1427
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_3490.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247168

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب