مرور دوره 11, شماره 33 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10
-
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)هدف پژوهش حاضر، بررسی ساخت ترکیبهای ناماندام «سر»، به عنوان یکی از فعالترین ناماندامهای زبان فارسی است- تا در چارچوب صرف ساختی (Booij, 2010) به تحلیل الگوی واژهسازی ]سر-[X پرداخته شود. همپنین این مقاله میکوشد تنوعهای ...
-
روند اکتساب واژه های متضاد در کودکان فارسی زبان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)در چند دهه اخیر، چگونگی و ترتیبِ فراگیریِ رابطة معنایی تضاد، در فرایند زبانآموزی کودکان از جنبههای گوناگون بررسی شدهاست. همچنین، پژوهشگران با به کارگیری روشهای گوناگون در پی تبیین این پدیده بوده اند. در این میان، ...
-
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)آموزش واژههای زبان، یکی از مهمترین مؤلفههای آموزش زبان خارجی است که میتواند هر چهار مهارت اصلی زبان (شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن) را تحت تأثیر قرار دهد. بر پایة پژوهشهایی که در حوزۀ آموزش واژه انجام شدهاست، ...
-
طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)درک خوانداری، حاصل فرآیند تعاملِ خواننده با زبان نوشتار و در نهایت دریافتِ معنای متن است. پژوهشها نشان میدهند که بین خوانندگانِ بزرگسالِ ماهر و ضعیف، از جنبة کاربردِ راهبردهای زیربناییِ درکِ خوانداری از جمله راهبردهای ...
-
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)زبان مخفی، زبانی غیررسمی است که در بین گروههای مختلف اجتماعی رواج یافته و به حوزة ادبیات نیز وارد شدهاست. با توجه به محدودیتهای زبانی و فرهنگی مترجم در ترجمة زبان مخفی، پژوهش حاضر به بررسی ترجمة این گونة زبانی در دو ...
-
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)پژوهش حاضر، به بررسی جوانب گوناگونِ بازخوردِ برخطِ ارائهشده توسط معلم و گروه همتایان میپردازد. تأثیر انواع بازخورد بر توانایی نگارش فراگیران، نوع بازخورد زبان آموزان و دقتِ بازخورد زبانآموزان مورد بررسی قرار گرفتند. ...
-
تاریخگذاری نسبی دگرگونیهای آوایی در زبانهای ایرانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)تاریخگذاری نسبی در زبانشناسی تاریخی، مشخص کردن ترتیب زمانی دگرگونیهای آوایی گوناگونی است که در واژگان یک زبان انجام میگیرد. این موضوع، از آن جهت اهمیت دارد که ترتیبِ زمانیِ گوناگونِ دگرگونیهای آوایی، بر چگونگی دگرگونی ...
-
تاثیر آموزش استراتژی محور بر عملکرد نگارش و یادگیری خود سامان در زبان دوم
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)این پژوهش، تأثیرات آموزش استراتژی محور را در یک کلاس نگارش زبان دوم بر روی عملکرد نگارشو یادگیری خودسامانمورد بررسی قرار داد. به همین منظور، یک نمونه چهل و نه نفری از زبانآموزان ایرانی به کارگرفته شدند. شرکتکنندگان ...
-
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا»)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)تحلیلِ گفتمان، از اندیشه های زبانشناسان، نشانه شناسان و پژوهشگران دانشِ هرمونتیک سرچشمه میگیرد. این شیوة تحلیل، با بررسی بافتِ متن و بافتِ موقعیتی، گفتمانِ حاکم بر جامعه و تفکرِ چیره بر آن را تبیین میکند. مجموعة داستان ...
-
تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایاننامههای فارسی در دو مقطع کارشناسیارشد و دکتری
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2020-02-20)صفحة قدردانی و سپاس، معمولاً بخشی کوتاه از یک پایاننامه یا رسالۀ دانشگاهی است که در آن، دانشجو از افرادی مانند استادها، اعضای خانواده، دوستان و همکاران و نهادهایی مانند کتابخانه، دانشکده، گروه و یا شرکتها و نهادهای ...



