معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم
(ندگان)پدیدآور
چاوشیان, شرارهشریف, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در جامعة پسامدرن، جاییکه نظام اقتصادی، افراد را به سوی مصرفگرایی میکشاند، شرکتهای بزرگی تأسیس شده اند که با در دست گرفتن تولید، از جمله تولید «هنر پرفروش»، خودنمایی میکنند. این شرکتها بیشتر در ساختمانهای بسیار بلند قرار دارند، برجهایی شبیه به «یومیموتو» در کتاب ترس و لرز اثر املی نوتوم. معماری اینگونه ساختمانها با توسعة پسامدرن حاصل از پیشرفت صنعتی قرن بیستم مطابقت دارد. برج، که یکی از بارزترین شکلهای معماری پیشرفتة معاصر شهری است، در واقع نماد سلطة تجارت بر زندگی است. آسیای دور، جاییکه داستان در آن به وقوع میپیوندد، با پیشرفت سریع اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم، دارای آسمانخراشهای گوناگونی شدند. با این وجود، باید اشاره نمود که روابط میان برج شهری و ترس و لرز املی نوتوم به رابطة این کتاب با ژانر به اصطلاح تجاری محدود نمیشود. چرا که در خوانش رمان در مییابیم که معماری برج، هم با ساختار روایی و هم با ساختار نوشتاری داستان در ارتباط است و حاصل آن متن- سازهای نظاممند است. به این منظور، در ابتدا رابطه معماری و ادبیات را مرور خواهیم کرد. سپس به تحلیل کتاب ترس و لرز و نقشهای عاملی معماری و عناصر آن در متن خواهیم پرداخت.
کلید واژگان
معماریبرج
سلسله مراتب
فضا
راوی
سقوط
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هییت علمی دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه الزهرااستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه خوارزمی
شاپا
2008-88332538-1989




