دوره 11, شماره 32

 

ارسال های اخیر

  • حرکت در دو رویکرد حاشیه‌های نحوی و خطی شدن ‌چرخه‌ای : شواهدی از قلب نحوی در کردی کلهری 

    تفکری رضایی, شجاغ؛ خان محمدی, مصطفی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    رویکرد حاشیه‌های نحوی چامسکی (Chomsky, 2000, 2001) و خطی‌‌شدن چرخه‌ای فاکس و پزتسکی (Fox & Pesetsky, 2005)، دو رویکرد مطرح در تبیین حرکت در نحو فاز ـ بنیاد هستند. در این مقاله، نقاط قوت و ضعف این دو رویکرد، با داده‌های قلب ...

  • روابط معنایی در زبان مخفی جوانان 

    پلوئی, معصومه؛ احمدخانی, محمدرضا (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    زبان مخفی، یکی از گونه‌های زبان معیار است که در میان جوانان و یا گروه‌های بزه‌کار جامعه ایجاد می‌شود. هدف مقالة حاضر، شناسایی روابط معنایی در واژگان زبان مخفی در چهارچوب نظریة ساخت‌گرایی است. حجم نمونه ، مشتمل بر 1507 واژه ...

  • ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) 

    عزت دوست, عبدالله؛ منشی زاده, مجتبی؛ عامری, حیات (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    مقاله حاضر، به بررسی ساختِ مجهول، در گویش تالشی می‌پردازد. این گویش، در برخی نواحی استان گیلان رواج دارد و به سه گونه مرکزی، شمالی و جنوبی دسته‌بندی می‌شود. روش پژوهش، تلفیقی از میدانی و کتابخانه‌ای است. داده‌های پژوهش، ...

  • دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا 

    کنعانی, ابراهیم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    «دیگری»، از موضوعات مهمِ طرح‌شده در حوزه­های مطالعات فرهنگی، فلسفی، انسان­شناختی و نشانه- معناشناسی است. یکی از مبحث‌های اصلی گفتمانِ عرفانیِ شرق، «دیگری» است و اصولاً در تمام عرفان مسألۀ مهم، نگاه کردن از منظر «دیگری» ...

  • بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی 

    شکری, محمد؛ نظری, علی؛ میرزایی الحسینی, سید محمود (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    این پژوهش، بر آن است تا ساختارِ واحدهای زبانی توصیف‌کنندة فعل و صفت در زبان عربی، را با آن‌چه در زبان‌های فارسی و انگلیسی «قید» نامیده می‌شود، مقایسه کند. بررسی تطبیقی این ساختارها، برای پاسخ به این پرسش بود که آیا اصولاً ...

  • پرسش‌های چند پرسشواژه‌ای پیوندی در زبان‌فارسی: تحلیلی رده‌ای- نحوی 

    واعظی, هنگامه؛ کریمی, یادگار (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    پژوهش حاضر، به تبیین ابعاد رده­ شناختی هم‌پایگی انواع پرسش‌واژه­ ها در زبان‌ فارسی می‌پردازد. در این نوع هم‌پایگی­، همسانی که شرط لازم در این فرآیند نحوی است، رعایت نمی‌شود. همچنین، پرسش‌واژه­هایی از دو گروه متمایزِ ...

  • بررسی آموزش نوشتن در کتاب‌های درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصد‌شده 

    مطلق, عادله؛ خادمی, ملوک؛ دانشگر, مریم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    نوشتن، پیچیده‌ترین مهارت زبانی است که در آموزش آن نیاز به فراگیری مهارت‌های شناختی و فراشناختی بسیاری است که با توجه به بعد عاطفی و اجتماعی محقق می‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پرداختن به این مهارت‌ها در برنامه درسیِ ...

  • بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کرد‌زبان براساس رویکرد تسلط لیکاف 

    ابراهیمی, ژینو؛ مرادی, روناک (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    پژوهش حاضر، گفتار گویشوران بومیِ کرد زبانِ شهرستان کامیاران (استان کردستان) را با استفاده از رویکرد تسلط لیکاف (Lakoff, 1975) مورد بررسی قرار داده‌است. بر پایة دیدگاه لیکاف، فراوانی به‌کارگیری برخی از ویژگی‌ها در زبان زنان، ...

  • بررسی استعاره‌های مفهومی و طرح‌واره‌های تصویری ظرف «فوق»در زبان نهج‌البلاغه 

    موسوی بفرویی, محمد؛ توکل نیا, مریم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    در استعاره‌های مفهومی، گوینده مفهومِ ویژة و غیرِ قابلِ فهمی را با استفاده از تجربه‌های شناخته‌شده و طرح‌واره‌های تصویری، برای مخاطب قابلِ درک می‌کند. امام علی (ع) هم در نهج‌البلاغه از این مقولة زبان‌شناسی شناختی، با استفاده ...

  • اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی از طریق بازی‌ بر نارساخوانی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه 

    محمدزاده, عادل؛ فرامرزی, سالار (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-11-22)
    پژوهشِ حاضر بر آن است تا به بررسیِ اثربخشیِ آموزشِ آگاهی تکواژی با بازی، بر مشکلات خواندن و نارساخوانی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه بپردازد. این مقاله، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمونِ همراهِ گروه گواه ...