بررسی چندمعنایی فعل «خوردن»؛ نمونهای از عدم کارایی ردهشناسی واژگانی- راحله گندمکار
(ندگان)پدیدآور
گندمکار, راحلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چندمعنایی پدیدهای زبانی است که نهتنها در سنت مطالعة معنی همواره مطرح بوده بلکه در پژوهشهای ردهشناختی واژگانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. بررسی چندمعنایی فعل «خوردن» در ردهشناسی واژگانی، که زیرشاخة ردهشناسی معنایی به حساب میآید، در زبانهای متعددی صورت گرفته است. در نوشتة حاضر، ضمن معرفی پژوهشهای انجامشده در برخی از زبانهای آسیایی، به بررسی این پدیده در مورد فعل «خوردن» در زبان فارسی میپردازیم. مقایسة دادههای این زبانها با نمونههای متعدد از زبان فارسی نشان میدهد که «خوردن» در زبان فارسی از چندمعنایی قابلملاحظهای نسبت به سایر زبانها برخوردار است و یکی از پرکاربردترین افعال چندمعنی در زبان فارسی به حساب میآید. پژوهش حاضر نشان میدهد که در چارچوب رویکرد ردهشناسی واژگانی نمیتوان تبیین مطلوبی از چندمعنایی فعل «خوردن» در زبان فارسی به دست داد، آن هم به این دلیل که تبیین دقیق معنیدار بودن واژهها هیچگاه در قالب واژههای منفرد و بیرون از بافت امکانپذیر نیست. با توجه به اینکه تمام واژهها از چندمعنایی نامتناهی برخوردارند و این بافت وقوع واژه است که در یک زبان و از زبانی به زبان دیگر تفاوت دارد و سبب بروز چندمعنایی میشود، ردهشناسی واژگانی در تبیین چندمعنایی ناکارامد مینماید.   واژههای کلیدی: چندمعنایی، ردهشناسی معنایی، ردهشناسی واژگانی، چندمعنایی نامتناهی
کلید واژگان
چندمعناییردهشناسی معنایی
ردهشناسی واژگانی
چندمعنایی نامتناهی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دکترای زبانشناسی؛شاپا
2008-88332538-1989




