نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگندمکار, راحلهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:44:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:44:42Z
dc.date.available1399-07-09T03:44:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:44:42Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-16en_US
dc.date.submitted1395-04-26fa_IR
dc.identifier.citationگندمکار, راحله. (1395). بررسی چندمعنایی فعل «خوردن»؛ نمونه‏ای از عدم کارایی رده‏شناسی واژگانی- راحله گندمکار. زبان پژوهی, 8(19), 149-167. doi: 10.22051/jlr.2016.2323fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2016.2323
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_2323.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247112
dc.description.abstract<em>چندمعنایی پدیده‏ای زبانی است که نه‌تنها در سنت مطالعة معنی همواره مطرح بوده بلکه در پژوهش‏های رده‏شناختی واژگانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. بررسی چندمعنایی فعل «خوردن» در رده‏شناسی واژگانی، که زیرشاخة رده‏شناسی معنایی به حساب می‏آید، در زبان‏های متعددی صورت گرفته است. در نوشتة حاضر، ضمن معرفی پژوهش‏های انجام‌شده در برخی از زبان‏های آسیایی، به بررسی این پدیده در مورد فعل «خوردن» در زبان فارسی می‏پردازیم. مقایسة داده‏های این زبان‏ها با نمونه‏های متعدد از زبان فارسی نشان می‏دهد که «خوردن» در زبان فارسی از چندمعنایی قابل‌ملاحظه‏ای نسبت به سایر زبان‏ها برخوردار است و یکی از پرکاربردترین افعال چندمعنی در زبان فارسی به حساب می‏آید. پژوهش حاضر نشان می‏دهد که در چارچوب رویکرد رده‏شناسی واژگانی نمی‏توان تبیین مطلوبی از چندمعنایی فعل «خوردن» در زبان فارسی به دست داد، آن هم به این دلیل که </em><em>تبیین دقیق معنی‏دار بودن واژه‏ها هیچ‏گاه در قالب واژه‏های منفرد و بیرون از بافت امکان‏پذیر نیست.</em><em> با توجه به این‏که تمام واژه‏ها از چندمعنایی نامتناهی برخوردارند و این بافت وقوع واژه است که در یک زبان و از زبانی به زبان دیگر تفاوت دارد و سبب بروز چندمعنایی می‏شود، رده‏شناسی واژگانی در تبیین چندمعنایی ناکارامد می‏نماید.</em><br /> <em> </em><br /> <strong>واژه‏های کلیدی: </strong>چندم<em>عنایی، رده‏شناسی معنایی، رده‏شناسی واژگانی، چندمعنایی نامتناهی</em>fa_IR
dc.format.extent754
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2016.2323
dc.subjectچندمعناییfa_IR
dc.subjectرده‏شناسی معناییfa_IR
dc.subjectرده‏شناسی واژگانیfa_IR
dc.subjectچندمعنایی نامتناهیfa_IR
dc.titleبررسی چندمعنایی فعل «خوردن»؛ نمونه‏ای از عدم کارایی رده‏شناسی واژگانی- راحله گندمکارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای زبان‌شناسی؛fa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue19
dc.citation.spage149
dc.citation.epage167


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد