• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر شیوه ارائه محتوا و جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاه‌مدت در فرایند یادگیری واژگان از‌ طریق تلفن همراه .سعید خزایی /غلامرضا زارعی/سعید کتابی/زهرا احمدپور کاسگری

    (ندگان)پدیدآور
    خزائی, سعیدزارعی, غلامرضاکتابی, سعیداحمدپور کاسگری, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    942.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی اثر شیوه ارائه محتوا و جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاه‌مدت در فرایند یادگیری واژگان از‌ طریق تلفن همراه     سعید خزایی [1]   غلامرضا زارعی [2]   سعید کتابی [3]   زهرا احمدپور کاسگری [4]     تاریخ دریافت: 10/2/90   تاریخ تصویب: 19/4/91     چکیده   با توجه به شواهد موجود مبنی‌بر اثر‌پذیری حافظه کوتاه‌مدت فراگیران از شیوه ارائه محتوای آموزشی، پژوهش حاضر با‌هدف بررسی تأثیر بازنمایی نوشتاری و تصویری واژگان زبان انگلیسی بر حافظه کوتاه‌مدت فراگیران فارسی‌زبانی انجام شده است که زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان خارجی فرا گرفته‌اند؛ همچنین بررسی تأثیر جنسیت فراگیران بر یادگیری، از دیگر هدف‌های این پژوهش است؛ بدین منظور، فراگیران فارسی‌زبان را با استفاده از آزمون‌های سنجش توان حافظه کوتاه‌مدت بصری و کلامی، به چهار گروه و اعضای هر گروه را به دو دسته زن و مرد تقسیم کرده‌ایم؛ همچنین محتوای آموزشی را به‌شیوه‌های متفاوت (بدون پیوست و با پیوست‌های نوشتاری و تصویری) مناسب برای عرضه بر روی تلفن همراه طراحی و با بهره‌گیری از فناوری بلوتوث، برای آنان ارسال کرده‌ایم. در پایان، میزان آموخته‌های فراگیران را با استفاده از آزمون‌های تشخیصی و یادآوری ارزیابی کرده‌ایم. بر‌اساس تحلیل نتایج حاصل از عمل‌کرد فراگیران در آزمون‌های تشخیصی و یادآوری مشخص شد فراگیران با حافظه‌های بصری یا کلامی قوی، محتوای آموزشی حاوی پیوست و فراگیران با توان حافظه‌های بصری و کلامی ضعیف، محتوای بدون پیوست را بهتر یاد می‌گیرند. این نتیجه، حاکی از رابطه نزدیک حافظه کوتاه‌مدت و شیوه ارائه محتوای آموزشی بود؛ اما نتایج، بیانگر تأثیر بسیار ناچیز جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاه‌مدت آنان در فرایند یادگیری واژگان در مقایسه با شیوه ارائه محتوا بود.     واژه‌های کلیدی: پیوست‌های تصویری و نوشتاری، ارائه محتوای آموزشی، جنسیت، حافظه کوتاه مدت.   [1] دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ saeed.khazaie@gmail.com   [2] استادیار و عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ grzarei@cc.iut.ac.ir   [3] دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اصفهان؛ ketabi@fgn.ui.ac.ir   [4] دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ saraahmadpour@yahoo.com
    کلید واژگان
    پیوست‌های تصویری و نوشتاری
    ارائه محتوای آموزشی
    جنسیت
    حافظه کوتاه مدت

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید چمران
    مرکز زبان، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار و عضو هیأت‌علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اصفهان
    دانشگاه چمران

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1089
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1089.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247020

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب