| dc.contributor.author | خزائی, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کتابی, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدپور کاسگری, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:44:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:44:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:44:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:44:26Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-09-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-06-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خزائی, سعید, زارعی, غلامرضا, کتابی, سعید, احمدپور کاسگری, زهرا. (1393). بررسی اثر شیوه ارائه محتوا و جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاهمدت در فرایند یادگیری واژگان از طریق تلفن همراه .سعید خزایی /غلامرضا زارعی/سعید کتابی/زهرا احمدپور کاسگری. زبان پژوهی, 6(11), 43-64. doi: 10.22051/jlr.2014.1089 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8833 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1989 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1089 | |
| dc.identifier.uri | https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1089.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247020 | |
| dc.description.abstract | بررسی اثر شیوه ارائه محتوا و جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاهمدت در فرایند یادگیری واژگان از طریق تلفن همراه سعید خزایی [1] غلامرضا زارعی [2] سعید کتابی [3] زهرا احمدپور کاسگری [4] تاریخ دریافت: 10/2/90 تاریخ تصویب: 19/4/91 چکیده با توجه به شواهد موجود مبنیبر اثرپذیری حافظه کوتاهمدت فراگیران از شیوه ارائه محتوای آموزشی، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازنمایی نوشتاری و تصویری واژگان زبان انگلیسی بر حافظه کوتاهمدت فراگیران فارسیزبانی انجام شده است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی فرا گرفتهاند؛ همچنین بررسی تأثیر جنسیت فراگیران بر یادگیری، از دیگر هدفهای این پژوهش است؛ بدین منظور، فراگیران فارسیزبان را با استفاده از آزمونهای سنجش توان حافظه کوتاهمدت بصری و کلامی، به چهار گروه و اعضای هر گروه را به دو دسته زن و مرد تقسیم کردهایم؛ همچنین محتوای آموزشی را بهشیوههای متفاوت (بدون پیوست و با پیوستهای نوشتاری و تصویری) مناسب برای عرضه بر روی تلفن همراه طراحی و با بهرهگیری از فناوری بلوتوث، برای آنان ارسال کردهایم. در پایان، میزان آموختههای فراگیران را با استفاده از آزمونهای تشخیصی و یادآوری ارزیابی کردهایم. براساس تحلیل نتایج حاصل از عملکرد فراگیران در آزمونهای تشخیصی و یادآوری مشخص شد فراگیران با حافظههای بصری یا کلامی قوی، محتوای آموزشی حاوی پیوست و فراگیران با توان حافظههای بصری و کلامی ضعیف، محتوای بدون پیوست را بهتر یاد میگیرند. این نتیجه، حاکی از رابطه نزدیک حافظه کوتاهمدت و شیوه ارائه محتوای آموزشی بود؛ اما نتایج، بیانگر تأثیر بسیار ناچیز جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاهمدت آنان در فرایند یادگیری واژگان در مقایسه با شیوه ارائه محتوا بود. واژههای کلیدی: پیوستهای تصویری و نوشتاری، ارائه محتوای آموزشی، جنسیت، حافظه کوتاه مدت. [1] دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ saeed.khazaie@gmail.com [2] استادیار و عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ grzarei@cc.iut.ac.ir [3] دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اصفهان؛ ketabi@fgn.ui.ac.ir [4] دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ saraahmadpour@yahoo.com | fa_IR |
| dc.format.extent | 942 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | زبان پژوهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research) | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1089 | |
| dc.subject | پیوستهای تصویری و نوشتاری | fa_IR |
| dc.subject | ارائه محتوای آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | جنسیت | fa_IR |
| dc.subject | حافظه کوتاه مدت | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثر شیوه ارائه محتوا و جنسیت فراگیران بر حافظه کوتاهمدت در فرایند یادگیری واژگان از طریق تلفن همراه .سعید خزایی /غلامرضا زارعی/سعید کتابی/زهرا احمدپور کاسگری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز زبان، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار و عضو هیأتعلمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه چمران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 64 | |