مرور دوره 5, شماره 8 بر اساس تاریخ انتشار

  • نقد و بررسی سبک زبانی غزلیات نشاط اصفهانی 

    رحیمی, امین؛ رضایی, امین (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    نشاط اصفهانی از شاعران دوره­ای است که مزین به زیور ارزندة رستاخیز ادبی می باشد. وی یکی از هواخواهان واقعی نهضت بازگشت ادبی و حتی یکی از پرچمداران بنام این نهضت بوده و کوشش بسیار کرده است تا شعر فارسی و اصولا شیوة نگارش را ...

  • بررسی و تحلیل کارکردهای بلاغی نثر خطابی در فیه ما فیه 

    باقی, مریم (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    اساس سخنوری، اقناع و ترغیب مخاطب و گفتن سخن مؤثر است که از این فن به اقتضای حال و "بلاغت" تعبیر کرده­اند. از آنجا که سخن از ارتباط متقابل گوینده با شنونده حاصل می‌گردد، بنابراین شرط تأثیر آن، شناخت حال و موضع مخاطب است و ...

  • بررسی کنایه درمقدمه شاهنامه 

    قهرمانی فرد, طاهره؛ پشت دار, علی محمد (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    کنایه یکی از شاخه‌های مهم علم بیان و از برجسته‌ترین ترفندهای زیباآفرینی در کلام است.در این جستار به تحلیل کارکردهای کنایه درمقدمة شاهنامه پرداخته‌ایم . زیرا دراین بخش ،ساختار کنایی، نسبت به دیگر شگردهای بلاغی، بیشترین بسامد ...

  • تأثیر سبک خراسانی بر نگارگری ایرانی 

    عسگر نژاد, منیر؛ گذشتی, محمدعلی (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    احساس، زبان مشترک انسان­هاست و ادبیات و هنر، زبان بیان احساس؛ ادبیات زبان گفتار و نوشتار است و هنر بازگوکننده­ آن به روایت تصویر. طبیعت بهترین و آموزنده­ترین تصویر برای شاعران و هنرمندان است. در سبک خراسانی، به­ویژه در ...

  • بازتاب زبان هنری نهج البلاغه در ترجمۀ سید جعفر شهیدی 

    یوسفی, محمدرضا؛ ابراهیمی شهرآباد, رقیه (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    مجموعۀ خطبه ­ها، نامه ­ها و حکمت­های امیرالمؤمنین(ع) که جمع کننده­اش شریف رضی(ره)، به حق نهج­البلاغه­اش نامیده است، بلاغت مجسم و فصاحت محقق است. زیرا به دور از ایجاز مخل و اطناب ممل، معیار تمام عیار زیبایی و الگوی کامل ...

  • تحلیل تصاویر مستقل در شعر احمد شاملو 

    صارمی, زهره؛ طهماسبی, فرهاد (دانشگاه قم, 2015-09-23)
    در این مقاله تلاش شده است که در تحلیل فرآیند تصویر، بر نقش تصور تکیه شود. با حفظ ماهیت نظری تصویر، ساختاری با عناوین تصویر مرکزی، ابزار تصویر، لحن تصویر، کارکرد تصویر و ذهنیت تصویری متن برای آن در نظر گرفته شده است. آنگاه ...