طراحی مدل آیندهنگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بانکداری)
(ندگان)پدیدآور
جنیدی جعفری, مهدیبیات, روح الهدرویشی سه تلانی, فرهادفضلی, صفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل آیندهنگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی به رشته تحریر در آمده است. در این مقاله ضمن مرور ادبیات آیندهنگاری شرکتی از دو منظر فرایندی و محتوایی، به بررسی و تحلیل مؤلفهها و ابعاد آیندهنگاری شرکتی پرداخته شده است. آیندهنگاری شرکتی یک قابلیت است و هرگونه عامل ساختاری یا فرهنگی که شرکت را قادر میسازد تا تغییرات ناپیوسته را زودهنگام شناسایی کند و پیامدهای آن را برای شرکت تفسیر و پاسخهای مؤثری به منظور تضمین بقای طولانی مدت و موفقیت شرکت ارائه دهد را شامل شود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر روش آمیخته و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل روشهای کتابخانهای و دلفی از خبرگان دانشگاهی و صنعت (15 خبره) و در بخش کمی دادهها با استفاده از پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران و شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرضالحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری وتحلیل شده است. اعتبار مدل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی را میتوان با مؤلفههای پیشنهادی بررسی و ارتقاء داد. همچنین رتبهبندی مؤلفههای آیندهنگاری شرکتی در صنعت بانکداری ایران نیز بررسی شده است. نتایج نشان داد که آیندهنگاری شرکتی بر عملکرد سازمانی اثرگذار است.
کلید واژگان
آیندهنگاری شرکتیکاربرد اطلاعات
سطح تکامل روش
افراد و شبکهها
سازمان و سازماندهی
فرهنگ و عملکرد سازمانی
شماره نشریه
3118تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (مسئول مکاتبات) m.joneidi@modares.ac.irدانشیار اقتصاد و آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
دانشیار گروه آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
دانشیار مدیریت و آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین




