مرور دوره 3, شماره 5 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
سلوک عرفانی در اشعار فارسی چَندَربَهان بَرَهمَن
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-03-21)چَندربَهان برهمن در سال 1023 هـ ق در لاهور بهدنیا آمد. همنشینی با داراشکوه او را در جهت تعالی اخلاقی و عرفان و تصوف سوق داد؛ تا جایی که دیوان اشعارش سرشار از عبارتها و اصطلاحهای تصوف، و کتاب چهارچمن او نیز مملو از مطالب ...
-
قلب و خصوصیات آن از دیدگاه ابنعربی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-03-21)ابنعربی حقیقت آدمی را «قلب» میداند؛ قلبی که تمامی قوای ظاهری و باطنی انسان رعیّت او هستند. قلب تجلی حقتعالی با همۀ صفات خود، از جمله اول و آخر و ظاهر و باطن است. همچنانکه خداوند حدی ندارد، قلب نیز حدّ و تعریف حقیقی ...
-
بررسی ساختار مدور سوانحالعشاق احمد غزالی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-03-21)سوانحالعشّاق احمد غزالی نخستین اثر به زبان فارسی است که به طور مستقل دربارهی عشق نوشته شده است. این اثـر مجموعـهای از آرای غـزالی دربارهی عشق، عاشق، معشوق و ارتباط مـیان آنهاست. از آنجا که این متن عرفانی بر آثار بعد ...
-
نقد و تحلیل پدیدارشناختی عرفان روزبهان با تأکید بر مبحث «تجلیات التباسی» در عبهرالعاشقین
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-03-21)پدیدارشناسی با همه گستردگیای که دارد، نمیتواند با همه ابعاد برای بازنمایی و تشریح رخدادهای شهودی (تجلیات) بهکار آید. از اینرو، ما این مقاله را تنها به بحث و بررسی درباره برخی از وجوه آن، یعنی وجه التفاتی و فروکاست و ...
-
پر ریختن رمزی جهانشمول از مثال اعلایی واحد در فرهنگ عرفانی ملل
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-03-21)رمزهای مشترک در ادبیات عرفانی اقوام مختلف جهان از موضوعهایی است که میتوان در ادبیات عرفانی به آن پرداخت. دلیل این اشتراک چیزی جز وجود یک مثال اعلای واحد نمیتواند باشد، که هرجا رخ نموده، حتی در سنتهای مختلف، چهرهای ...



