قلب و خصوصیات آن از دیدگاه ابنعربی
(ندگان)پدیدآور
شجاری, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ابنعربی حقیقت آدمی را «قلب» میداند؛ قلبی که تمامی قوای ظاهری و باطنی انسان رعیّت او هستند. قلب تجلی حقتعالی با همۀ صفات خود، از جمله اول و آخر و ظاهر و باطن است. همچنانکه خداوند حدی ندارد، قلب نیز حدّ و تعریف حقیقی ندارد. قلب، حقیقتی جامع است که روح آن، کمال قابلیت؛ سرّ آن، حقتعالی؛ صورت جسمانی آن، مضغۀ صنوبری؛ و صورت حقیقی آن، شخص انسان کامل است. قلب انسان کامل، عرش مطلق برای قرآن مطلق است. ابنعربی در تأویلی بر آیۀ اول سوره قدر، قلب پیامبر (ص) را شب قدر و مبارکشبی میداند که قرآن بر آن نازل شد. مقصود از اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است (قدر: 3)، این است که پیامبر (ص) بهتر از همه است؛ زیرا انسان کامل، جامع تمام حقایق است. در این مقاله، دیدگاه ابنعربی درباره قلب و ویژگیهای آن بررسی و تحلیل شده است. این دیدگاه در تصوف پیش از ابنعربی سابقه نداشته است، اما پس از وی، صوفیان بسیاری از آن متأثر شدهاند.
کلید واژگان
قلبحقیقت آدمی
عرش الهی
رحمت الهی
قرآن
ابنعربی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیارگروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریزشاپا
9384-20081997-2538




