تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته
(ندگان)پدیدآور
قهرمانی, محمد حسینسهرابی, مهدیصابری کاخکی, علیرضابشارت, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارکردهای توجهی نقش مهمی در تعامل فرد با محیط دارد. این کارکردها در برخی شرایط محیطی تحت تأثیر ویژگیهای تکانشگری قرار میگیرند و از این طریق میتواند عامل تعیینکنندهای در عملکرد و یادگیری افراد باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارتهای ورزشی در محیطهای باز و بسته بود. شرکتکنندگان 48 پسر 10 تا 12 ساله در چهار گروه تکانشگری پایین، تکانشگری متوسط، تکانشگری بالا و گروه کنترل بودند. پیش و پس از هشت هفته برنامۀ تمرینی مهارتهای پایۀ بسکتبال، آزمون شوت بسکتبال هریسون برای ارزیابی عملکرد و یادگیری در محیطهای باز و بسته طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال بهعمل آمد. نتایج تحقیق تفاوتهای معناداری را بین گروههای تحقیق در کارکردهای توجهی نشان داد (0001/0=P). نتایج مراحل پسآزمون و یادداری در مورد محیط باز نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری افراد، برتری چشمگیری در فرایندهای یادگیری در این محیط مشاهده میشود (003/0=P). درحالیکه در مورد محیط بسته، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد (001/0=P). تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال - که بهصورت رقابتی برگزار شد- از نظر آماری معنادار نبود (09/0=P). این احتمال وجود دارد که سطوح مختلف تکانشگری نقشی تسهیلکننده و تضعیفکننده در یادگیری مهارتهای ورزشی با توجه به محیطهای اجرا مانند محیطهای باز و بسته دارد.
کلید واژگان
استعدادیابیتکانشگری حرکتی
مهارت ساد
مهارت پیچیده
مهارت ورزشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایراناستاد گروه رفتار حرکتی دانشکدةه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
دانشیار گروه رفتارحرکتی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
استاد گروه روا نشناسی بالینی،دانشکدة روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




