نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقهرمانی, محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorصابری کاخکی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorبشارت, محمدعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:15Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:15Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-07en_US
dc.date.submitted1394-09-16fa_IR
dc.identifier.citationقهرمانی, محمد حسین, سهرابی, مهدی, صابری کاخکی, علیرضا, بشارت, محمدعلی. (1396). تأثیر سطوح مختلف تکانش‌گری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(4), 531-546. doi: 10.22059/jmlm.2018.137978.1004fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.137978.1004
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_66944.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241330
dc.description.abstractکارکردهای توجهی نقش مهمی در تعامل فرد با محیط دارد. این کارکردها در برخی شرایط محیطی تحت تأثیر ویژگی‌های تکانش‌گری قرار می‌گیرند و از این طریق می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در عملکرد و یادگیری افراد باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف تکانش‌گری بر یادگیری مهارت‌های ورزشی در محیط‌های باز و بسته بود. شرکت‌کنندگان 48 پسر 10 تا 12 ساله در چهار گروه تکانش‌گری پایین، تکانش‌گری متوسط، تکانش‌گری بالا و گروه کنترل بودند. پیش و پس از هشت هفته برنامۀ تمرینی مهارت‌های پایۀ بسکتبال، آزمون شوت بسکتبال هریسون برای ارزیابی عملکرد و یادگیری در محیط‌های باز و بسته طی مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون، یادداری و انتقال به‌عمل آمد. نتایج تحقیق تفاوت‌های معنا‌داری را بین گروه‌های تحقیق در کارکردهای توجهی نشان داد (0001/0=P). نتایج مراحل پس‌آزمون و یادداری در مورد محیط باز نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانش‌گری افراد، برتری چشمگیری در فرایندهای یادگیری در این محیط مشاهده می‌شود (003/0=P). درحالی‌که در مورد محیط بسته، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانش‌گری مشاهده شد (001/0=P). تفاوت‌های مشاهده‌شده بین گروه‌ها در مرحلۀ انتقال - که به‌صورت رقابتی برگزار شد- از نظر آماری معنا‌دار نبود (09/0=P). این احتمال وجود دارد که سطوح مختلف تکانش‌گری نقشی تسهیل‌کننده و تضعیف‌کننده در یادگیری مهارت‌های ورزشی با توجه به محیط‌های اجرا مانند محیط‌های باز و بسته دارد.fa_IR
dc.format.extent724
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.137978.1004
dc.subjectاستعدادیابیfa_IR
dc.subjectتکانشگری حرکتیfa_IR
dc.subjectمهارت سادfa_IR
dc.subjectمهارت پیچیدهfa_IR
dc.subjectمهارت ورزشیfa_IR
dc.titleتأثیر سطوح مختلف تکانش‌گری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بستهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه رفتار حرکتی دانشکدةه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه رفتارحرکتی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روا نشناسی بالینی،دانشکدة روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue4
dc.citation.spage531
dc.citation.epage546
nlai.contributor.orcid0000-0002-3066-4858


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد