| dc.contributor.author | قهرمانی, محمد حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | سهرابی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صابری کاخکی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بشارت, محمدعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:15Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:15Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-09-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قهرمانی, محمد حسین, سهرابی, مهدی, صابری کاخکی, علیرضا, بشارت, محمدعلی. (1396). تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(4), 531-546. doi: 10.22059/jmlm.2018.137978.1004 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.137978.1004 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_66944.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241330 | |
| dc.description.abstract | کارکردهای توجهی نقش مهمی در تعامل فرد با محیط دارد. این کارکردها در برخی شرایط محیطی تحت تأثیر ویژگیهای تکانشگری قرار میگیرند و از این طریق میتواند عامل تعیینکنندهای در عملکرد و یادگیری افراد باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارتهای ورزشی در محیطهای باز و بسته بود. شرکتکنندگان 48 پسر 10 تا 12 ساله در چهار گروه تکانشگری پایین، تکانشگری متوسط، تکانشگری بالا و گروه کنترل بودند. پیش و پس از هشت هفته برنامۀ تمرینی مهارتهای پایۀ بسکتبال، آزمون شوت بسکتبال هریسون برای ارزیابی عملکرد و یادگیری در محیطهای باز و بسته طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال بهعمل آمد. نتایج تحقیق تفاوتهای معناداری را بین گروههای تحقیق در کارکردهای توجهی نشان داد (0001/0=P). نتایج مراحل پسآزمون و یادداری در مورد محیط باز نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری افراد، برتری چشمگیری در فرایندهای یادگیری در این محیط مشاهده میشود (003/0=P). درحالیکه در مورد محیط بسته، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد (001/0=P). تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال - که بهصورت رقابتی برگزار شد- از نظر آماری معنادار نبود (09/0=P). این احتمال وجود دارد که سطوح مختلف تکانشگری نقشی تسهیلکننده و تضعیفکننده در یادگیری مهارتهای ورزشی با توجه به محیطهای اجرا مانند محیطهای باز و بسته دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 724 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.137978.1004 | |
| dc.subject | استعدادیابی | fa_IR |
| dc.subject | تکانشگری حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت ساد | fa_IR |
| dc.subject | مهارت پیچیده | fa_IR |
| dc.subject | مهارت ورزشی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه رفتار حرکتی دانشکدةه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه رفتارحرکتی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روا نشناسی بالینی،دانشکدة روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 531 | |
| dc.citation.epage | 546 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-3066-4858 | |