نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorحمایت طلب, رسولfa_IR
dc.contributor.authorشیخ, محمودfa_IR
dc.contributor.authorهمایون نیاه, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:11Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:11Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-08en_US
dc.date.submitted1392-11-19fa_IR
dc.identifier.citationنظری, سعید, حمایت طلب, رسول, شیخ, محمود, همایون نیاه, مرتضی. (1394). تأثیر تداخل زمینه‌ای فزایندۀ نظام‌دار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیم‌یافتۀ متفاوت (سرویس والیبال). نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 7(4), 491-510. doi: 10.22059/jmlm.2015.57267fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.57267
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_57267.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241309
dc.description.abstractهدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینه­ای مسدود، نظام‌دار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت­های والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیم­یافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینه­ای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخش­تر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروه‌ها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنی­ها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایش‌‌‌های مختلف انجام دادند. هر شرکت‌کننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p<). در مجموع پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامۀ حرکتی تعمیم­یافته، آرایش از تداخل کم شروع و به‌صورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامه­ریزی شود.   <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent245
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2015.57267
dc.subjectتداخل زمینه­ایfa_IR
dc.subjectتمرین مسدودfa_IR
dc.subjectتمرین تصادفیfa_IR
dc.subjectنقطۀ چالشfa_IR
dc.subjectنظام‌دار فزایندهfa_IR
dc.titleتأثیر تداخل زمینه‌ای فزایندۀ نظام‌دار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیم‌یافتۀ متفاوت (سرویس والیبال)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage491
dc.citation.epage510


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد