تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی–حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
شاکرمی, راضیهنیک روان, احمدرضایی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلالات فراگیر رشد که یکی از موارد بسیار شایع آن اوتیسم است شامل گروهی از اختلالات روانی هستند که مهارتهای تعامل اجتماعی و مهارتهای ارتباطی در آنها تخریب شده است. با توجه به بالا بودن هزینههای درمانی بیماری اوتیسم، بهکارگیری روشهای درمانی جایگزین و مناسب برای بیماران اوتیسم بهخصوص کودکان و ارتقای سطح کیفی زندگیشان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی با کمک والد مورد علاقه بر تعادل کودکان اوتیسم بود. بدین منظور 24 کودک اوتیسم در دامنه سنی 10-6 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت 10 هفته تحت مداخله تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در 2 مرحله پیشآزمون و پسآزمون از نظر مهارت تعادل براساس آزمون لکلک و آزمون پاشنهپنجه ارزیابی شدند. برای بررسی اختلاف بین گروهها در پیشآزمون از تحلیلواریانس یکطرفه و به منظور تجزیهوتحلیل اثرات پروتکل پژوهش، آزمون تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی شفه در سطح معناداری 0.05≥P بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که تمرینات یکپارچگی حسی–حرکتی به طور معناداری موجب بهبود مهارت تعادل ایستا و پویا شده است و رویکرد والد-محور با اثرات مثبتی از طریق دستکاری ویژگیهای روانشناختی مانند حس تعلق و همبستگی، انگیزش و اطمینان بالاتر دارای مزایای بهتری در بهبود تعادل پویا بوده است.
کلید واژگان
اوتیسمتعادل
تمرین
یکپارچگی حسی–حرکتی
والد موردعلاقه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. استادیا ر گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
هیات علمی دانشگاه سمنان
شاپا
9333-20082676-4547




