| dc.contributor.author | کاشانی, ولی اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | مکبریان, منصوره | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصطفایی فر, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:07Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-11-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-09-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کاشانی, ولی اله, مکبریان, منصوره, مصطفایی فر, الهه. (1396). ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(3), 423-443. doi: 10.22059/jmlm.2017.135776.994 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.135776.994 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_64035.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241283 | |
| dc.description.abstract | <br /> ذهنآگاهی، فرایندی شناختی است که طی آنها فرد ذهنآگاه، بدون قضاوت و همراه با پذیرش، تمرکز خود را روی تجربۀ احساسات و اتفاقاتی که در لحظۀ حال در خود یا اطرافش رخ میدهد، متمرکز میسازد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی بود. بدین منظور 150 ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی در هفت رشتۀ ورزشی تیمی و انفرادی، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که نخست با بهرهمندی از روش بازترجمه، صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ، برای پایایی زمانی (ثبات پاسخ) سؤالات از ضریب همبستگی درونطبقهای در روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج نشان داد که تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول (042/0RMSEA=، 97/CFI= و 96/0TLI= ) و دوم (042/0RMSEA=، 97/0CFI= و 96/0TLI= )، ضرایب آلفای کرونباخ (79/0=ɑ) و همبستگی درونطبقهای نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی (85/0)، از ساختار سهعاملی و 15 سؤالی سیاهۀ اصلی حمایت کرده و روایی و پایایی آن را تأیید میکنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 356 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.135776.994 | |
| dc.subject | اعتبارسنجی | fa_IR |
| dc.subject | بازیابیتمرکز | fa_IR |
| dc.subject | حضور ذهن | fa_IR |
| dc.subject | عدم قضاوت | fa_IR |
| dc.title | ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی سیاهۀ ذهنآگاهی ورزشی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 423 | |
| dc.citation.epage | 443 | |