نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, فاطمه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorفرج الهی, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:06Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:06Z
dc.date.issued2018-11-22en_US
dc.date.issued1397-09-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-24en_US
dc.date.submitted1396-12-05fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, فاطمه سادات, فرج الهی, امید. (1397). تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی کودکان با اختلال بینایی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 10(3), 451-465. doi: 10.22059/jmlm.2018.250808.1343fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.250808.1343
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_69920.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241277
dc.description.abstractاختلال بینایی به‌عنوان یک محدودیت فردی، می‌تواند موجب عدم ادراک بینایی کافی شده، و بر همۀ جنبه‌های رشد کودک تأثیر بگذارد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی در پسران کودک کم‌بینا بود. تعداد 30 کودک کم‌بینا با دامنۀ سنی 7-5 سال، با استفاده از نمونه‌های در دسترس انتخاب و پس از انجام پیش‌آزمون اولریخ به‌صورت تصادفی به دو گروه تمرینات ثبات مرکزی و فعالیت‌های معمول روزانه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه­ و هر جلسه 45 دقیقه در تمرینات ثبات مرکزی شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت فعالیت­های روزانۀ خود را اجرا کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد تفاوت معناداری بین نمره‌های دو گروه وجود دارد، به‌صورتی که آزمودنی‌های گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در تمامی خرده‌مقیاس‌های جابه‌جایی نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0P<). به‌طور کلی، نتایج پژوهش تمرین ثبات مرکزی را به‌دلیل ارتقای سطوح انگیزش و لذت از فعالیت بدنی، رشد خودپندارۀ جسمانی در کودکان و ارتقای عملکرد عضلات شکمی و پشتی به‌عنوان مدل تمرینی مناسب برای ارتقای مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان دارای اختلال بینایی پیشنهاد می‌کند.fa_IR
dc.format.extent255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.250808.1343
dc.subjectاختلال بیناییfa_IR
dc.subjectتمرینات ثبات مرکزیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectمهارت‌های جابه‌جاییfa_IR
dc.subjectهماهنگی حرکتیfa_IR
dc.titleتأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی کودکان با اختلال بیناییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس‌ارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue3
dc.citation.spage451
dc.citation.epage465
nlai.contributor.orcid0000-0002-6640-4644


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد