| dc.contributor.author | حسینی, فاطمه سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرج الهی, امید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:06Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:06Z | |
| dc.date.issued | 2018-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-02-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-12-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی, فاطمه سادات, فرج الهی, امید. (1397). تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی کودکان با اختلال بینایی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 10(3), 451-465. doi: 10.22059/jmlm.2018.250808.1343 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.250808.1343 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_69920.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241277 | |
| dc.description.abstract | اختلال بینایی بهعنوان یک محدودیت فردی، میتواند موجب عدم ادراک بینایی کافی شده، و بر همۀ جنبههای رشد کودک تأثیر بگذارد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی در پسران کودک کمبینا بود. تعداد 30 کودک کمبینا با دامنۀ سنی 7-5 سال، با استفاده از نمونههای در دسترس انتخاب و پس از انجام پیشآزمون اولریخ بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینات ثبات مرکزی و فعالیتهای معمول روزانه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در تمرینات ثبات مرکزی شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزانۀ خود را اجرا کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد تفاوت معناداری بین نمرههای دو گروه وجود دارد، بهصورتی که آزمودنیهای گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در تمامی خردهمقیاسهای جابهجایی نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0P<). بهطور کلی، نتایج پژوهش تمرین ثبات مرکزی را بهدلیل ارتقای سطوح انگیزش و لذت از فعالیت بدنی، رشد خودپندارۀ جسمانی در کودکان و ارتقای عملکرد عضلات شکمی و پشتی بهعنوان مدل تمرینی مناسب برای ارتقای مهارتهای حرکتی بنیادی در کودکان دارای اختلال بینایی پیشنهاد میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 255 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.250808.1343 | |
| dc.subject | اختلال بینایی | fa_IR |
| dc.subject | تمرینات ثبات مرکزی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای جابهجایی | fa_IR |
| dc.subject | هماهنگی حرکتی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی کودکان با اختلال بینایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 451 | |
| dc.citation.epage | 465 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-6640-4644 | |