تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی کودکان با اختلال بینایی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, فاطمه ساداتفرج الهی, امیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلال بینایی بهعنوان یک محدودیت فردی، میتواند موجب عدم ادراک بینایی کافی شده، و بر همۀ جنبههای رشد کودک تأثیر بگذارد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی در پسران کودک کمبینا بود. تعداد 30 کودک کمبینا با دامنۀ سنی 7-5 سال، با استفاده از نمونههای در دسترس انتخاب و پس از انجام پیشآزمون اولریخ بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینات ثبات مرکزی و فعالیتهای معمول روزانه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در تمرینات ثبات مرکزی شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزانۀ خود را اجرا کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد تفاوت معناداری بین نمرههای دو گروه وجود دارد، بهصورتی که آزمودنیهای گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در تمامی خردهمقیاسهای جابهجایی نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0P
کلید واژگان
اختلال بیناییتمرینات ثبات مرکزی
کودکان
مهارتهای جابهجایی
هماهنگی حرکتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانکارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




