دوره 10, شماره 37

 

ارسال های اخیر

  • ژیلبر دوران و نقد اسطوره‌ای (پیکره مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخاییل بولگاکف) 

    عوض پور, بهروز؛ نامور مطلق, بهمن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    در این نوشتار به تبیین و تعریف دو روش «اسطوره‌سنجی» و «اسطوره‌کاوی» پرداخته‌ایم. تدقیق در این روش‌‌ها ما را بدان رهنمون شد که روش نقادی اسطوره‌سنجی به طور کلی‌ روشی است که قصد دارد با شناسایی کوچک‌ترین واحدهای معنادار از ...

  • روانشناسی شخصیت کاووس در شاهنامه 

    کلاهچیان, فاطمه؛ پناهی, لیلا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    یکی از راه‌های ژرفا بخشیدن به داستان و تقویت تأثیر آن بر مخاطب، پردازش درست و قوّتمند شخصیت است. فردوسی سخن‌سرایی داستان‌شناس است که در عصر برون‌گرایی و کلّی‌نگری شاعران خراسان، خود و خواننده را با جزئیّات روحی قهرمانانش ...

  • بینش اساطیری در آثار منیرو روانی‌پور 

    مونسان, فرزانه؛ خائفی, عباس؛ تسلیمی, علی؛ خزانه دارلو, محمد علی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    اسطوره یکی از عناصر عمده سامان‌دهی زبان و معنای داستان‌های معاصر استو در دنیای جدید و در عصر خردگرایی نیز مانند زمان گذشته در ذهن و زبان انسان حضوری تأثیرگذار دارد. روانی‌پور یکی از نویسندگان مطرح اقلیم جنوب کشور است که ...

  • بازتاب نظریات مدیریتی در شاهنامه فردوسی (با تکیه بر پارادایم نیوتنی و تئوری آشوب) 

    مبارک, وحید؛ وزیله, فرشید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    در مبحث مدیریت، نظریه‌های گوناگونی وجود دارد که در آنها به موضوعاتِ ثبات، تغییر و تغییر مداوم و پیش‌بینی نشده توجه شده است. با توجه به تقسیم سطوح مدیریت به سطح عملیاتی، میانی و عالی، می‌توان پادشاهی را در سطح عالی مدیریت ...

  • بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ 

    دهقان, علی؛ حدیدی, خلیل؛ احمدی, موسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضتهایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه‌ ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان می‌پردازند ...

  • دگرگونی گسترة کرامات در مناقب‌نامه‌های مشایخ تصوّف 

    صدری نیا, باقر؛ ابراهیم پور نمین, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    کرامات همچون نقطة مرکزی تمامی روایت‌های منقبتی، بسامد و حضوری چشمگیر و نمایان در تذکره‌ها و مناقب‌نامه‌های مشایخ تصوّف دارد. این عنصر اساسی در گذر زمان، کمّا و کیفاً دچار تحوّل و دگرگونی شده است. در این مقاله می‌کوشیم نشان ...

  • فرآیند درونی‌سازی در مثنوی معنوی 

    امینی, بهزاد؛ مظفری, علیرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    درونی‌سازی در اصطلاح به معنای پذیرش باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و معیارهایا سازگاری با آنها، به مثابة آن چیزهایی است که به خود فرد تعلق دارد. به بیانی روشن‌تر درونی‌سازی، انتقال ازعوامل بیرونی به احساسات شخصی و باورها، به ...

  • تکرارهای اساطیری در کشف‌الاسرار روزبهان بقلی شیرازی 

    حسینی, مریم؛ بهمنی, کبری (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    هدف مقاله حاضر بررسی کتاب کشف‌الاسرار روزبهان بقلی شیرازی (متوفی522 ه.ق) از منظر اسطوره‌ای است. الیاده بر آن است که یادآوری و بازنمایی وقایع ازلی و زندگی کردن با اسطوره‌ها تجربه‌ای دینی است؛ زیرا شخص وقایع مهم اساطیری را ...

  • بررسی شباهت برخی از اندیشه‌های سعدی و باورهای زروانی با تأکید بر مینوی خرد 

    جوکار, منوچهر؛ فاضلی, شیما (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    سعدی با وجود این‌که اصل آزادی و اختیار انسان را هرگز به‌طور کامل نفی نکرده، به شدت تحت‌تأثیر اندیشه‌های جبرگرایانه و تقدیرگرایی ناشی از آن بوده است. اغلب سعدی‌ پژوهان در ریشه‌یابی جبرگرایی‌ وی، اندیشه‌های اشعری را مهم‎ترین ...

  • بن‌مایه‌های مشترک قصّة‌ الغربة الغربیه‌ سهروردی و آیین گنوسی 

    عباسی, محمود؛ اویسی کهخا, عبدالعلی؛ آرخی, کمال الدین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2014-12-22)
    گنوسیسم یا مذهب گنوسی، کلمه‌ای یونانی به معنای معرفت و شناخت، عنوان مجموعه‌ای از ادیان و مذاهب و نحله‌های دینی است که در قرون اول و دوم میلادی در فلسطین، سوریه، بین‌النّهرین و مصر وجود داشته است. دین و آیین گنوسی از جمله ...