بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ
(ندگان)پدیدآور
دهقان, علیحدیدی, خلیلاحمدی, موسینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضتهایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان میپردازند و عدهای آثاری سراسر عرفانی همراه با شور و شوق عاشقانه پدید میآورند. در این میان حافظ مبدع مکتبی است که از اصول عرفان عاشقانه به همراه نگاهی انتقادی به تصوف عابدانه شکل گرفته است و از آن به مکتب رندی تعبیر میشود. اما اشعار حافظ را نمیتوان یکسره از تصوف عابدانه تهی دانست. حافظ ضمن پذیرفتن تأثیری عظیم از مفاهیم قرآنی و تضمینها و تلمیحهای فراوان به آیات قرآن، در ابیات بسیاری عبادت، دعای صبح و آه شب، اصول اخلاقی تصوف و اندیشههای دیگری از تصوف عابدانه را نه با ابهام و بیانی رندانه و دوپهلو، بلکه به روشنی و به قصد تعلیم و توصیه به مخاطب خود، بیان میکند.
کلید واژگان
حافظتصوف عابدانه
عرفان عاشقانه
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
دانش-آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
شاپا
2008-44202252-0899




