تقابل وظیفهگرایی و غایتگرایی فایدهمحور در توجیه کیفر
(ندگان)پدیدآور
رستمی, هادی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توجیه کیفر در فلسفة اخلاق معاصر تحت سیطره و نفوذ دو جریان دیرپا در ساحت اخلاق هنجاری، یعنی غایتگرایی و وظیفهگرایی است. وظیفهگرایی به نفس عمل مینگرد و درستی و نادرستی اَعمال را فارغ از پیامدهای احتمالیشان، داوری کرده و در صدور احکام هنجاری نظر به غایت ندارد. توجیه کیفر در این سُنت بر پایة تقدم حق بر خیر، ایدة استحقاق و با نگاه به گذشته و عنصر مکافات صورت میگیرد. در مقابل، غایتگرایی بر نتیجه استوار است و گزارههای تکلیفی را با عنایت به پیامد رفتار آدمی تجویز میکند.غایتگرایی در خوانش فایدهگرایش با تقلیل حُسن و قُبح اَعمال به فایده مرتّب بر آنها در توجیه مجازات نظر به آینده دارد. مقاله حاضر بر آن است که با اتخاذ رویکردی تجویزی در توجیه کیفر و اولویت بخشیدن به اخلاق وظیفهگرا، فایدهگرایی را به مثابة یک هدف فرعی برای نظام عدالت کیفری در نظر گیرد. این دیدگاه عدالت را هدف اصلی و محوری حقوق کیفری میداند و مواردی چون پیشگیری، اصلاح و درمان را هدف ثانوی میپندارد.
کلید واژگان
وظیفهگراییغایتگرایی
فایدهگرایی
اخلاق هنجاری
مکافاتگرایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه گیلاندانشگاه گیلان
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدانشاپا
2322-2328Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
تأثیر مبانی وجودشناختی و مابعدالطبیعی ملاصدرا در حل بعضی مسائل بنیادین اخلاق خوشخو, صادق؛ محبتی, مریم؛ علیزمانی, امیرعباس (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2013-08-23)در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا موضع صدرالمتألهین را در حل بعضی مسائل بنیادی اخلاق، از قبیل عینیتگرایی یا ذهنیتگرایی، نتیجهگرایی یا تکلیفگرایی، وظیفهگرایی یا فضیلتگرایی، که ذهن فیلسوفان دین و اخلاق معاصر را به خود ...
 
- 
سنت واقعگرایی در ایران مشیرزاده, حمیرا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)یکی از پایههای تدوین نظریههای بومی روابط بینالملل، توجه به سنتهای فکری و عملی در طول تاریخ روابط خارجی یک کشور است. البته ایرانیان در طول تاریخ چه در سطح نخبگان سیاسی و چه در سطح ...
 
- 
آموزش عالی در میانۀ تعارضهای شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدار قانعی راد, محمد امین (انجمن آموزش عالی ایران, 2014-03-01)تاریخ دریافت: 15/09/1392 تاریخ پذیرش: 03/12/1392 چکیده آموزش عالی در جامعۀ معاصر از سوی دو گرایش متعارض بهسوی شغل گرایی و حرفه گرایی کشیده میشود. این مقاله با تفکیک مفاهیم حرفه و شغل به بررسی ریشههای شغل گرایی و ...
 



