طراحی مدل بازیوارشده برای بهبود فرهنگ مشارکتیِ کارکنان رسانهای در فرایند تسهیم دانش (مورد مطالعه: کارکنان سیمای جمهوری اسلامی ایران)
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, توحیدصلواتیان, سیاوشلبافی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانش در سازمانهای رسانهای در ذهن نیروی انسانی خلّاق قرار دارد. تسهیم دانش در این سازمانها در خلأ فرهنگ و سیستم حمایتی از کار میافتد. بازیوارسازی یکی از روشهای جدیدی است که سازمانها برای افزایش انگیزه و فرهنگ مشارکتیِ کارکنان به کار میگیرند. هدف از این پژوهش طراحی سیستم بازیوار متناسب با نیازهای اصلی کارکنان سیما برای خلق سیستم حمایتیـ انگیزشی در تسهیم دانش بود. این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. هدف از اجرای این دو مرحله اول شناسایی نیازهای انگیزشی کارکنان و دوم بازیوار کردن فرایند تسهیم دانش بود. بنابراین، در مرحلة اول با پانزده نفر از کارکنان سیما مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. برای تحلیل مصاحبهها روش تحلیل مضمون به کار رفت. سپس، دلفی اجماع با حضور هجده نفر از مشارکتکنندگان برگزار شد و در این مرحله نیز از ابزار پرسشنامه کمک گرفته شد. اجزای مدل طراحیشده برای سیستم تسهیم دانش بازیوار در سازمان رسانهای دربرگیرندة نیازهای انگیزشی، مکانیکهای بازی، رفتار و احساسات تسهیم دانش بود. نیازهای انگیزشی دو دستهاند؛ درونی و بیرونی. بر اساس نیازهای انگیزشی، انواع کاربر در چهار دستة کمالطلب، اجتماعی، کاشف، و مبارزهطلب جای میگیرند. رفتار و احساسات تسهیم دانش نیز دو دستهاند؛ رفتار و احساسات اهداکنندة دانش و رفتار و احساسات دریافتکنندة دانش.
کلید واژگان
بازیوارسازیتسهیم دانش
صداوسیما
فرهنگ
کارکنان رسانهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد، دانشکدة ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایراناستادیار، دانشکدة ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




