نفاق سازمانی متأثر از اخلاق ماکیاولی و ابزارهای نفوذ مدیران (مورد مطالعه: استانداری ایلام)
(ندگان)پدیدآور
غفاری, رحمانرستمنیا, یحیینوع مدرک
Textمقاله کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق ماکیاولی مدیران بر نفاق سازمانی، با توجه به نقش متغیر میانجی روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود، در استانداری ایلام بود. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخة همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش 210 نفر از کارکنان استانداری ایلام بود که 140 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول انتخاب تصادفی بین اعضای جامعة پژوهش صورت گرفت. نتایج تحلیل دادهها، که از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار PLS انجام شد، نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میشود که در آن اخلاق ماکیاولی مدیران بر روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود تأثیر مثبت و معنادار دارد و روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود نیز بر نفاق سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، متغیرهای روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود در رابطة بین اخلاق ماکیاولی مدیران و نفاق سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.
کلید واژگان
اخلاق ماکیاولیروشهای نفوذ
مدیریت تصویرپردازی از خود
نفاق سازمانی
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران، ساریدانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران، ایران، تهران
شاپا
2423-69422423-6934




