پایبندی مدیران به اخلاق، و مدیریت شایعه در سازمانهای دولتی ایران
(ندگان)پدیدآور
مقیمی, سیدمحمدغفاری, رحماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن میتواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهرهوری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، مؤسسات و سازمانها را خدشهدار کند. در این زمینه انتظار میرود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیهوتحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند. هدف این پژوهش، تشریح مفاهیمی مانند شایعه و بررسی شیوههای مدیریت و کنترل اخلاقی آن در سازمانها است. دو پرسشنامة استاندارد (با آلفای 82/0 برای مدیریت شایعه و 91/0 برای پایبندی به اخلاق) بین مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد چهار وزارتخانه توزیع شد. نتایج نشان میدهد بهطور کلی، بین پایبندی مدیران به اصول اخلاقی و مدیریت شایعه توسط آنها در سازمانها ارتباط معناداری وجود دارد. در ضمن، یافتهها حاکی از آن است که تحصیلات، جنسیت، سابقه و سمت شغلی، بر مدیریت شایعه و پایبندی به اصول اخلاقی تأثیر دارند.
کلید واژگان
اصول اخلاقی در سازمانسخنچینی
شایعه
مدیریت شایعه
مدیریت فرهنگ سازمانی و اخلاق کار و منشورهای اخلاقی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایراندکتری مدیریت کسبوکار و دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش سیاستگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




