طراحی مدل ارزیابی عوامل مؤثر بر رفتار نوستالژیک با رویکرد شاخصهای فرهنگی هافستد و عوامل اجتماعی، میراث و نگرش برند (مطالعه موردی: بازارهای نوستالژیک شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
فتح اللهی, ثریافریدچهر, الهامغریب نواز, نادرمیرابی, ,وحیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجایی که رفتار نوستالژیک مصرفکننده میتواند موجب شناخت و درک صحیح رفتار مصرفکننده و برآورده کردن نیازها و خواستههای آنان به بهترین شیوه ممکن شود، لذا در این پژوهش ابتدا به بررسی و شناسایی شاخصهای فرهنگی هافستد و عوامل اجتماعی پرداخته شده و برای آنها مؤلفههای زیر در نظر گرفته شده است: شاخصهای فرهنگی هافستد که شامل مادیگرایی، فردگرایی، جمعگرایی، مردمداری در برابر زنمداری، فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان و مؤلفههای اجتماعی شامل ساختار خانواده، گروههای مرجع میباشد و تأثیر این مؤلفهها بر روی رفتار نوستالژیک بررسی میشود. سپس تأثیر رفتار نوستالژیک بر روی میراث برند، نگرش برند بررسی میشود. در مرحله بعد تأثیر رفتار نوستالژیک، میراث برند و نگرش برند بر روی نیت خرید بررسی شده و در نهایت تأثیر نیت خرید بر روی خرید واقعی سنجیده میشود. روششناسی این پژوهش در دو مرحله انجام شده است: در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی تجزیه و تحلیل انجام شده و در مرحله دوم با استفاده از معادلات ساختاری، مدلیابی انجام شد. یافتهها و نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که از بین شاخصهای فرهنگی هافستد و عوامل اجتماعی، مؤلفههای فاصله قدرت، فردگرایی و گروههای مرجع بر روی رفتار نوستالژیک تأثیر معناداری دارند ولی مؤلفههای مادیگرایی، جمعگرایی، اجتناب از عدم اطمینان، مردمداری در برابر زنمداری و ساختار خانواده بر روی رفتارهای نوستالزیک تأثیر معناداری ندارند. همچنین رفتار نوستالژیک و نگرش بر روی نیت خرید تأثیر معناداری دارند ولی میراث برند بر روی نیت خرید تأثیر معناداری ندارند و در نهایت نیت خرید بر رفتارخرید واقعی تأثیر معناداری دارد.
کلید واژگان
رفتار نوستالژیک مصرفکنندهشاخصهای فرهنگی هافستد
میراث برند
نگرش برند
رفتارخرید
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




