بررسی تاثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان
(ندگان)پدیدآور
خیری, بهرامقاسمی, بهروزمیرابی, وحیدرضاقلی پور سنگلجی, پویانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تمایل بیش از پیش دولتها به برقراری یک نظام دموکراتیک حتی تنها در قالب کلمه جمهوری، مشارکت عامه جامعه در فرآیند انتخابات را اجتناب ناپذیر میکند. از سویی دیگر، بی تفاوتی روزافزون ملتها نسبت به تعیین سرنوشت خویش در تمام دنیا، حکومتها را با چالشی جدی رو به رو کرده است. لذا غالب سیاسیون برآنند تا در ابتدا جهت مشارکت در انتخابات به ایجاد انگیزه در میان عامه جامعه همت گمارند و سپس با به کارگیری تدابیری جهت تصاحب کرسیهای قدرت، مورد اعتماد مردم واقع شوند. بازاریابی سیاسی از جمله مفاهیمی است که با در اختیار گذاشتن ابزارهایی به مدد فعالان حوزه سیاست آمده است. این پژوهش به بررسی تاثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان از منظر نخبگان سیاسی پرداخته است. در این تحقیق ابزارهای بازاریابی سیاسی به شاخصهایی تقسیم و تاثیر شاخصها بر رفتار رای دهندگان با استفاده از پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی میباشد که به صورت میدانی انجام شده است. دانشجویان و اساتید مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتههای مدیریت و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم تحقیقات تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 343 نفر بوده است. یافتههای تحقیق، تاثیر استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان را البته متفاوت از یکدیگر تایید میکند. لذا به نظر میرسد با عنایت به کاهش انگیزه ملتها در فرآیند انتخاب حکام خود، یافتههای پژوهش حاضر که برای اولین بار در ایران انجام گرفته است، میتواند در افزایش مشارکت مردم در جریان انتخابات کارساز افتد.
کلید واژگان
نظام دموکراتیکبازاریابی
سیاست
بازاریابی سیاسی
رفتار رای دهندگان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




