چگونگی ورود به بازارهای جدید با استفاده از تاثیر خدمات اقتصادی دولت سیار در صنعت توریسم (مطالعه موردی: منطقه آزاد کیش)
(ندگان)پدیدآور
رادفر, رضاپور ابراهیمی, علیرضانجفی اسدالهی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش
سازمانهایی که به صورت کامل فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بخش بازاریابی خود به کار بستند قادر به رقابت اثر بخشتری بودهاند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان منبعی جهت نوآوری در خدمت و محصول نیز در نظر گرفته میشود و همچنین به خاطر توانایی بالاتر در اداره حجمهای بیشتری از دادهها با سرعتهای بالاتر، سبب بهبود کارآیی وظایف بازاریابی و فرآیند تصمیمگیری شدهاند.
این تحقیق به منظور یافتن مناسبترین و کاراترین خدمات قابل ارائه دولت سیار برای حوزه توریسم در منطقه آزاد کیش انجام گرفته است. به بیانی دیگر هدف از انجام این تحقیق انجام تحقیقات بازار و بررسی خدمات اقتصادی دولت سیار برای صنعت توریسم میباشد. که این امر سبب خواهد شد تا مدیران و تصمیمگیران حاضر در منطقه آزاد کیش، از اولویتها و نیازهای منطقه در این حوزه آگاهی یافته و تصمیمات مناسبتری را اتخاذ نمایند.
روش پژوهش
روش انجام این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر حسب نوع و ماهیت دادههای مورد استفاده، توصیفی میباشد. همچنین اکثر اطلاعات و دادههای مورد نیاز به صورت کیفی بوده که با مصاحبه و پرسشنامه به دست آمده است.
در این تحقیق جامعه آماری مدیران، کارشناسان و ذینفعان صنعت گردشگری در منطقه آزاد کیش میباشند. با بررسیهای انجام شده و آمارهای اخذ شده از سازمان منطقه آزاد کیش، در حال حاضر حدود 120 شرکت فعال زیرمجموعه صنعت توریسم مشغول به فعالیت هستند که در حدود 412 نفر مدیر و کارشناس شاغل میباشند.
نتایج و کاربردهای مدیریتی پژوهش
با بررسی و مطالعه تطبیقی خدمات سیار ارائه شده در دنیا و مطابقت آن با نیازها و امکانات منطقه آزاد کیش، خدماتی که در حوزه اقتصادی قرار داشته، انتخاب و مورد سنجش مخاطبین آن قرار گرفته شد. در انتها 14 خدمت به دست آمده به ترتیب اولویت فهرست شده است. دریافت پیامک هشدار جهت یادآوری برخی از فعالیتها، خدمات فروش بلیط هواپیما به صورت سیار و پرداخت عوارض و هزینههای شرکت به صورت سیار سه خدمت پراهمیتتر در این زمینه پیشنهاد شدهاند.
با مشخص شدن مهمترین و پرکاربردترین خدمات اقتصادی دولت سیار، مدیران و تصمیمگیران در منطقه آزاد کیش بیش از پیش با نیازهای و اولویتهای این منطقه آشنا شده و خواهند توانست بر اساس اهمیت و اولیت به ارائه این خدمات بپردازند.
نوآوری پژوهش
دولت سیار مبحث به نسبت جدیدی است که پس از دولت الکترونیک در دنیا مطرح شده است. خدمات، امکانات و نحوه استفاده از این خدمات در بخشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در کشور ما هنوز تحقیقات مناسبی در زمینه خدمات دولت سیار در صنعت توریسم صورت نپذیرفته است. لذا این تحقیق جز اولین تحقیقاتی است که در زمینه بازاریابی دولت سیار و صنعت توریسم در کشور صورت گرفته و منطقه آزاد کیش به عنوان اولین منطقه آزاد مورد بررسی در این زمینه بوده است.
کلید واژگان
دولت سیار خدمات اقتصادی
 صنعت توریسم
 بازارهای جدید
منطقه آزاد کیش
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




