بررسی عوامل موثر بر پذیرش موبایل بانک توسط مشتریان شعب بانک صادرات شهرستان یزد
(ندگان)پدیدآور
کنجکاو منفرد, امیر رضامیرحسینی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، رضایت مشتری به عنوان مهمترین شاخص جدید عملکرد سازمانها برای کسب مزیت رقابتی در نظر گرفته میشود. در نظام بانکداری نیز مشتریان، محور اصلی بوده و در واقع همه کارها برای جلب رضایت، توجه و جذب آنهاست. در این راستا، ارائه یک مدل پذیرش تکنولوژی ویژه برای تشریح و تجزیه و تحلیل رفتاری کاربرد فناوریهای موجود، ضروری میباشد. از این رو در این مقاله یک مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته، در جهت پذیرش موبایل بانک توسط مشتریان معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. این چارچوب به منظور توضیح و درک بهتر رفتار استفاده از موبایل بانک، جنبههایی از مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) را با جنبههای از تئوری انتشار نوآوری (IDT) ادغام میکند. روش این مطالعه از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد و به مدت 6 ماه در سال 1390 انجام یافته است. جامعه آماری را مشتریان شعب بانک صادرات شهرستان یزد تشکیل میدهد. از این جامعه نمونهای به حجم 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. علاوه بر این از تحلیل مسیر برای آزمون فرضیات و بررسی روابط میان مولفههای چارچوب تحقیق استفاده شد و در پایان صحت روابط مولفههای این چارچوب مفهومی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کلیه عوامل شناسایی شده در مدل اثر مستقیم یا غیر مستقیمی بر استفاده واقعی کاربران از موبایل بانک دارد که از میان مزایای دریافت شده در رتبه اول قرار دارد.
کلید واژگان
موبایل بانکمدل پذیرش تکنولوژی
تئوری انتشار نوآوری
بانک صادرات
استان یزد
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




