بررسی رابطۀ بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موبایلی(تلگرام) با رفتار و اخلاق اجتماعی کاربران با رویکرد دینی
(ندگان)پدیدآور
شریفی, سید مهدیشهرستانی, عقیلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موبایلی(تلگرام) بر رفتار کاربران این شبکهها با رویکرد دینی انجام شد. روش: این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده و دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. در نهایت، تعداد 414 پرسشنامه با دادههای معتبر به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نیز از تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: بین میزان استفاده از تلگرام و متغیّرهای آسیب به روابط خانوادگی، روابط جنسی نامناسب، عدم رعایت ادب و عدم خود واقعی، رابطۀ معنادار مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از پژوهش حاکی از آن است که میزان استفاده از تلگرام بر رفتار و اخلاق اجتماعی کاربران تأثیرگذار است و این تأثیر، در ابعادی که در این پژوهش بررسی شده، تأثیر نامطلوبی است.
کلید واژگان
شبکههای اجتماعی موبایلیتلگرام
اخلاق و رفتار اجتماعی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری منابع انسانی و استادیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ پل گیشا، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ساختمان امام رضا، اتاق 411 / نمابر: 61117786/ sharifee@ut.ac.ir: Email.کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران




