گونهشناسی هویت دانشگاهی و ارتباط آن با منابع دروندانشگاهی هویتیابی
(ندگان)پدیدآور
همّتی, رضاکیانپور, مسعوداصلانی, شهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش منابع درونی در گونهشناسی هویت دانشگاهی بود. مؤلفههای اجتماعات رشتهای، ساختار اجتماعی محیط آموزشی، گروههای مرجع و محیط فیزیکی، به عنوان منابع درونی هویتیابی دانشگاهی و گونههای هویتی مشروعیتبخش، مقاومت و برنامهدار، برگرفته از سنخشناسی هویتی کاستلز، مبنای گونهشناسی هویت دانشگاهی قرار گرفتهاند. روش:این پژوهش به صورت پیمایشی بر روی نمونهای شامل 346 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان انجام شد که به روش نمونهگیری طبقهای غیر متناسب انتخاب شده بودند. یافتهها: طبق نتایج پژوهش، منابع هویتیابی درونی همچون: اجتماعات رشتهای، ساختار اجتماعی محیط آموزشی، گروههای مرجع و محیط فیزیکی، بیشترین تأثیر را بر هویت مشروعیتبخش و کمترین تأثیر را بر هویت مقاومت دارند و هویت برنامهدار از این لحاظ در حد وسط قرار دارد. نتیجهگیری: از آنجا که تحقق دانشگاه اسلامی، در وهلۀ اول در گرو نقّادی سنت فرهنگی دانشگاه است و این مهم با بسط هویتهای برنامهدار که با نگاهی نقّادانه به دنبال ایجاد تغییرات مثبت است محقق میشود، پس توانمندسازی دانشجویان و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعۀ هویتهای برنامهدار ضرورت دارد.
کلید واژگان
گونهشناسی هویت دانشگاهیمنابع درونی هویتیابی
هویت مشروعیتبخش
هویت مقاومت
هویت برنامهدار
دانشگاه اسلامی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان




