شناسایی ویژگیها و ابعاد مدارس اسلامی در ایران به همراه ارائة الگوی مطلوب مدرسه اسلامی
(ندگان)پدیدآور
خادمی فرد, نورمحمدعباس پور, عباسحسین زاده, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهمنظور شناسایی ویژگیهای مدارس اسلامی در ایران و ارائة الگوی مطلوب مدرسة اسلامی ، این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل مصاحبة عمیق، مشاهدات میدانی امکانات و تجهیزات و کلاسهای درس، و یادداشتبرداری و بررسی اسناد، در میان مدارس اسلامی- که بهصورت کاملاً غیردولتی و زیر نظر مؤسسههای فرهنگی- آموزشی اداره میشوند- اجرا شد. روش نمونهگیری از نوع در دسترس و حجم نمونه 23 مدرسه از تهران، اصفهان، و مشهد بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روش توصیفی و ارائة درصد فراوانی در هرکدام از ویژگیهای احصاشده استفاده بهعمل آمد. نتایج نشان داد که مدارس اسلامی مورد بررسی دارای ابعادی از جمله ارتباطات، فوقبرنامه و پرورشی، مؤلفههایی از قبیل نمادهای هویتی سازمانی و تنوع برنامة درسی و  ویژگیهایی مثل ملاکهای خاص گزینش کارکنان و دانشآموزان و تأکید بر تربیت دینی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی دانشآموزان هستند. این ابعاد، مؤلفهها، و ویژگیهای احصاشده در قالب الگوی یک مدرسة اسلامی مطلوب ارائه شد.
کلید واژگان
مدارس اسلامیالگوی مطلوب و ویژگیهای مدارس اسلامی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه سمنان
شاپا
1735-448X2476-7654




