تبیین انگارههای متکثر در پرورش تفکّر انتقادی و الزامات عملی ناظر بر آن
(ندگان)پدیدآور
حاج حسینی, منصورهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تفکر انتقادی به لحاظ ماهیت معرفتشناختی خود، در حوزه فلسفه شناخت تبیینپذیر است و از آنجاییکه رویکردهای فلسفی گوناگون در پرتو انگارهها و زوایای متفاوتی به اقامه معنا درباره آن اقدام کردند، دلالتهای معنایی و مصداقی آن برحسب انواع افقهای معرفتی تفاوت یافته است. از این حیث تفکّر انتقادی با سوء برداشتها و ابهاماتی مواجه شده که شناسایی جایگاه آن در آموزش را با چالش مواجه میکند. براین اساس در مقاله حاضر به شیوه تحلیلی- تفسیری رویکردهای تبیینی بازبینی شد و ضمن شناسایی تنوع و تکثر موجود در انگارههای زیربنایی آنها، تلاش شد به واسطه طرح چارچوبی از الزامات عملی ناظر بر تفکّر انتقادی، معنایی تفسیری برای آن فراهم شود
کلید واژگان
تفکر انتقادیرویکردهای فلسفی
انگارهها
الزامات عملی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




