تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی
(ندگان)پدیدآور
قضاوی, منصورهلیاقتدار, محمدجوادعابدی, احمداسماعیلی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران، به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی بود. به این منظور سه جلد کتاب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی با روش تحلیل محتوا بررسی شد. این بررسی در قالب 3 سؤال پژوهشی وبا استفاده از ابزار چک لیست تحلیل محتوا بررسی شد که چهار مولفه اصلی و 55 مؤلّفه فرعی دارد و پایایی آن 92% به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی در کل به معضلات زیست محیطی توجه کمی کردهاند. به نحویکه بیشترین توجه را کتاب تعلیمات اجتماعی پایه چهارم با 73/48% وکمترین توجه را کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم با 32/25% نسبت به معضلات زیست محیطی داشته است. درخصوص میزان توجه کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی به معضلات زیستمحیطی، بیشترین توجه به معضلات زیست محیطی آب با 43/29% و کمترین توجه به معضلات زیست محیطی صوت با 25/20% بود.
کلید واژگان
تحلیل محتوارفتار محیطی
معضلات زیست محیطی
محیط زیست
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




