بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان
(ندگان)پدیدآور
جعفری هرندی, رضامیرشاه جعفری, ابراهیملیاقتدار, محمدجوادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله برگرفته از یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی  از یک طرف همچنین روش توصیفی- تحلیلی برنامه درسی آموزش علوم  در چند کشور جهان، را بررسی کرده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای پیشرو در زمینه علوم و فن آوری (کشورهای منتخب) گردآوری توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه آنها انجام شد تا نتایج پژوهش آماده شود. 
مقاله حاضر تلاش میکند، عناصر اساسی برنامه درسی از جمله هدفها، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی آموزش علوم، را در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند به برنامهریزان، مؤلفان کتابهای درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی، تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی اقدام کنند.
نتایج به دست آمده، شباهتها و تفاوتهای ملاحظه پذیری بین اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان میدهد. شباهتها بیشتر در اهداف و محتوا و در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود است، اما تفاوتها بیشتر در روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی دیده میشود، هر چند در عمل فاصله ملاحظه پذیری بین کشور ایران با کشورهای فوق در تمام عناصر ذکر شده وجود دارد که جای تأمل دارد. البته، شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانش آموزان همان طور که نتایج آزمونهای تیمز نشان میدهد تاثیر میگذارد.  به هرحال، نتایج پژوهشهای بیشتر در این زمینه میتواند موضوع را بهتر مشخص کند.
کلید واژگان
بررسی تطبیقیبرنامه درسی
آموزش علوم
هدفهای آموزش علوم
محتوای آموزش علوم
روشهای تدریس آموزش علوم
شیوههای ارزشیابی آموزش علوم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388) ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
 
- 
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
 
- 
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380) ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد
 




