گسست نظام دانشگاهی از فرآیند تربیتمعلم: ضرورت پیوند نظریه و عمل
(ندگان)پدیدآور
محمدآقایی, مهدیابوالقاسمی, محمودسبحانی, عبدالرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد و مضامین مشارکت نظام دانشگاهی در فرآیند تربیتمعلم کشور و طراحی الگوی مشارکت در عرصة نظریهوعمل، به اجرا درآمد. در این پژوهش با اتخاذ روش کیفی و رویکردی اکتشافی، به تحلیل مضامین مصاحبههای انجامشده با 15 نفر از صاحبنظران و متخصصان و اعضای هیئتعلمی جامعة علوم تربیتی و تربیتمعلم ایران، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده بودند، مبادرت شد. دادههای کیفی با رویکرد تحلیل مضامین و روش استقرایی یا مبتنی برداده مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش بیانگر شناسایی و استخراج 13 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهنده، در قالب مضمون فراگیر "پیوند نظریهوعمل" بود. فرآیند اعتباربخشی یافتهها، علاوه بر سهسوسازی در مراحل گردآوری و تحلیل دادهها، با استفاده از روش دلفی و اجرای آزمون دوجملهای نیز صورت پذیرفت. درنهایت الگوی مشارکت نظام دانشگاهی در فرآیند تربیتمعلم کشور مبتنی بر پیوند نظریهوعمل با مؤلفههای اصلی "پشتوانههای تئوریک"، "تولید دانش"،"انتقال دانش"، "حیثیت آکادمیک"، "گفتمانهای دوسویه" و "تربیتمعلم فکور" طراحی و ارائه شد.
کلید واژگان
"فرآیند تربیتمعلم""نظام دانشگاهی"
"مشارکت"
"پیوند نظریهوعمل"
"اعتباربخشی"
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




