طراحی الگوی برنامه درسی آموزش زبان خارجی عمومی در نظام آموزش عالی کشور
(ندگان)پدیدآور
چناری, محسنعارفی, محبوبهفتحی واجارگاه, کوروشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر در صدد است تا ضمن بررسی عناصر تشکیل دهندهی برنامه درسی آموزش زبان خارجی عمومی، به معرفی مولفهها و مقولههای اصلی تشکیل دهندهی این حوزه در کشور بپردازد و نهایتا الگویی مطلوب، مطابق با بافت کشور ایران ارائه دهد. روش انجام این مطالعه از نوع کیفی با استفاده از روش داده بنیاد است. برای جمعآوری دادهها، با هدف جمعآوری و تدوین مقولههای الگو، 21 مصاحبهی نیمه ساختارمند با خبرگان، صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش زبانهای خارجی انجام شد. سپس، الگوی ارائه شده با استفاده از روش چک کردن اعضا مورد اعتبارسنجی واقع شد. نتایج این تحقیق به شکل الگویی متشکل از 11 مقوله اصلی شامل عوامل علّی(برنامهریزی عملکرد محور)، زمینهای(زمینه گرایی سیاسی-اقتصادی و زمینه گرایی فرهنگی)، مداخلهگر(ویژگیهای مدرس و فراگیر)، راهبردها(اولیه، آموزشی و بازخوردی) و پیامدها( ارتقاء سطح آموزش زبان خارجی کشور و ایجاد برنامهدرسی پایدار) ارائه شد. همچنین برنامهریزی چندگانه تخصص محور نیز به عنوان مقوله محوری الگو یافته شد. در پایان نیز بر مبنای یافتهها و نتایج کسب شده، پیشنهادهایی در جهت عملی شدن الگوی ارائه شده، مطرح شد.
کلید واژگان
الگوبرنامه درسی
آموزش زبان خارجی
آموزش عالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دپارتمان علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانگروه علو م تربیتی - دانشگاه شهید بهشتی
دپارتمان علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




