بررسی اثربخشی مشاوره گروهی خود بخشودگی مبتنی بر مفاهیم قرآنی بر افسردگی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
فتحی, الهامحاتمی ورزنه, ابوالفضلاصلی آزاد, مسلمفرهادی, طاهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای درمان مشکلات هیجانی دانشآموزان در کشور اسلامی نیاز به یک برنامۀ مبتنی بر فرهنگ وجود دارد که مفاهیم و رهنمودهای اسلامی و قرآنی را نیز مد نظر قرار داده باشند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامۀ مشاورۀ گروهی خودبخشودگی مبتنی بر مفاهیم قرآنی بر افسردگی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان بود. بر اساس نتایج تست غربالگری اجرا شده بر دانشآموزان دبیرستانی شهر اصفهان، دانشآموزان دارای سطح بالینی افسردگی به مرکز مشاوره دعوت شدند. در یک طرح آزمایشی20 دانشآموز دارای نشانگان افسردگی بالا در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. برنامۀ مشاوره خود بخشودگی گروهی مبتنی بر مفاهیم قرآنی در 8 جلسه در میان شرکتکنندگان گروه آزمایش انجام شد. از سیاهۀ افسردگی بک به عنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادهها بهوسیلۀ تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نمرات پسآزمون افسردگی شرکتکنندگان در گروه آزمایش بهطور معناداری کاهش یافته بود. میتوان بیان داشت که برنامۀ مشاورۀ خودبخشودگی مبتنی بر مفاهیم قرآنی در غلبه بر مشکلات هیجانی پسران دورۀ نوجوانی مؤثر بوده است. این مطالعه نشان داد که میتوان از منابع اسلامی و فرهنگی در زمینۀ گروه درمانی استفاده کرد.
کلید واژگان
خودبخشودگی مبتنی بر مفاهیم قرآنیافسردگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری. مشاوره خانواده. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهراندانشجوی دکتری. مشاوره خانواده. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
دانشجوی دکترای روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران.
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران.
شاپا
1735-448X2476-7654




